GI Foods Europe AB

GIFoods och Ulrika Davidsson presenterar en supernyhet!

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 13:10 CEST

- Det allra första brödet med Superbär för servicehandeln.

Fler svenskar än någonsin är idag kostmedvetna och framförallt är man uppmärksam på tomma och onödiga kolhydrater. När vi vid årsskiftet lanserade vårt GI-bröd på 7-Eleven och Pressbyrån hade vi höga förväntningar på produkten, men att den skulle bli så här väl mottagen av konsumenterna kunde vi bara drömma om, säger VD Timothy Larsson.

Detta har GIFoods så klart tagit fasta på och för en tid sedan ingick vi ett samarbete med GI-experten och mediaprofilen Ulrika Davidsson. Vår allra senaste produkt, Superbärsbrödet är den första produkten som är sprungen ur detta samarbetet, berättar Timothy Larsson. Superbärsbrödet som nu lanseras på servicehandeln innehåller gojibär och är med toppad tranbär och pumpafrön. Först ut är 7-Eleven och Pressbyrån där Superbärsbrödet som nu ingår i deras sortiment tillsammans med GI-brödet kommer att stärka deras hälsoprofil ytterligare. Med detta brödet har vi också varit lyhörda mot de konsumenter som uppmärksammat oss på att de saknar ett nyttigt bröd som man äta direkt i handen utan pålägg, påpekar Timothy.

Om Superbärsbrödet

Brödet påminner till utseendet om ett tomatbröd, den orangea färgen kommer från att degen innehåller en hög halt gojibär. Gojibär är rikt på antioxidanter, kalium, zink och selen. Ulrika har också valt att toppa Superbärsbrödet med tranbär och pumpafrön. Tranbär som också är ett superbär innehåller likt gojibär mycket antioxidanter, men även c-vitaminer. Pumpafrön är innehållsrikt på magnesium, fosfor och järn. Brödet är gjort på samma degämne som vårt certifierade GI-bröd och innehåller också solrosfrön och linfrön.

Om Ulrika Davidsson

Ulrika är en av Sveriges ledande GI-experter och har gett ut 8 böcker inom hälsa och matlagning. Hon arbetar heltid som kostrådgivare, föreläsare, skribent och brinner för sitt arbete att hjälpa och inspirera människor att hitta en hälsosam livsstil.

Hennes böcker är bästsäljande i Sverige och hon har sålt över 400 000 böcker. Den första boken som kom ut 2004 som hon skrev med Ola Lauritzson har sålt i över 160 000 ex. och ligger fortfarande på topplistan.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Timothy Larsson, VD

E-post: timothy.larsson@gifoods.se

Sensommaren 2007 lade Lasse Björklund grunden för vad som skulle bli GI Foods Europe AB. Han hade under en längre tid funderat på varför nyttig mat ofta gav så torftiga smakupplevelser, men när han började fråga runt bland kockar och nutrionister insåg att det inte måste vara så.

GI, som står för Glykemiskt Index, är ett sätt att jämföra mängden snabba kolhydrater. Om man äter en måltid med mycket snabba kolhydrater, det vill säga med högt GI-värde, så gör det att blodsockernivån stiger snabbt och då svarar kroppen med att producera mer insulin för att ta hand om allt socker. Resultatet blir att blodsockernivån snabbt sjunker och vi blir hungriga igen.

Vi har därför tagit fram produkter med låga GI-värden tillsammans med dietister och nutrionister. Vi tycker också att maten vi äter skall smaka gott, i våra produkter finns det därför bara plats för de bästa råvarorna.