GI Foods Europe AB

GIFOODS presenterar en god och nyttig nyhet.

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 07:36 CET

GI är inte längre enbart en metod utan en livsstil. Idag väljer allt fler att äta mindre snabba kolhydrater och söker ständigt efter nya valmöjligheter. Servicehandeln har under lång tid saknat självklara alternativ som tillgodoser den GI-intresserade konsumenten, fram tills nu. Från och med 1 februari ingår GIFoods GI-bröd i 7-Eleven och Pressbyråns standardsortiment.

Efter noggranna tester kan vi idag säga att vårt GI-bröd har bevisat sig innehålla betydligt lägre GI än konkurrerande produkter på marknaden.

Brödet består av en generös blandning av pumpakärnor, solros- och linfrön vilket gör att brödet håller sig färskt och smakrik under en lång tid.

Tack vare att brödet är en bake-off produkt har du förvandlat ett djupfryst bröd till ett härligt nybakat bröd på endast 10 minuter.

Priset för ett GI-bröd kommer att vara 12 kronor och ligger därmed i samma prisklass som motsvarande bake-off produkter.

GI-brödet är en av de produkter som vi lagt ner mest tid på att utveckla och vi ser med spänning fram emot att se vad konsumenterna tycker. Själv är jag mycket nöjd med vår produkt och vi vet att det finns en stark efterfrågan när det kommer till gott bröd med lågt GI och vi kommer inom kort att presentera fler spännande produkter, säger Timothy Larsson, Marknadsansvarig och VD på GIFoods.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:

Timothy Larsson, marknadsansvarig

E-post: timothy.larsson@gifoods.se

Sensommaren 2007 lade Lasse Björklund grunden för vad som skulle bli GI Foods Europe AB. Han hade under en längre tid funderat på varför nyttig mat ofta gav så torftiga smakupplevelser, men när han började fråga runt bland kockar och nutrionister insåg att det inte måste vara så.

GI, som står för Glykemiskt Index, är ett sätt att jämföra mängden snabba kolhydrater. Om man äter en måltid med mycket snabba kolhydrater, det vill säga med högt GI-värde, så gör det att blodsockernivån stiger snabbt och då svarar kroppen med att producera mer insulin för att ta hand om allt socker. Resultatet blir att blodsockernivån snabbt sjunker och vi blir hungriga igen.

Vi har därför tagit fram produkter med låga GI-värden tillsammans med dietister och nutrionister. Vi tycker också att maten vi äter skall smaka gott, i våra produkter finns det därför bara plats för de bästa råvarorna.