STIL - Stiftarna av Independent Living i Sverige

GILs Anders Westgerd får STIL-priset 2012 för sin kamp emot daltandet!

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2012 14:54 CET

Pressmeddelande 2012-12-12
STIL, Stiftarna av Independent Living i Sverige

STIL-priset ”Hjärter Ess” delas varje år ut till någon som synliggör frågor om antidiskriminering, tillgänglighet och medborgerligt likavärde. År 2012 tilldelas priset Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL (Göteborgskooperativet för Independent Living). Anders har som frontfigur vänt på perspektiven och för på ett normkritiskt sätt kampen med CP-dockan Gil som symbol.

- Cp-dockan är genial och bidrar till mångfalden bland dockor. Jag har själv gett dockan till mina barn, säger Jonas Franksson, STIL-prisjurymedlem som tidigare varit programledare för SVT-programmet Cp-magasinet.

- Samtidigt slår dockan emot den förminskande klappen på huvudet som vi ofta blir utsatta för i vår vardag. Dessutom har den fått stor uppmärksamhet internationellt och Anders Westgerd har genom sitt arbete med att sprida den gjort sig mer än förtjänt av årets STIL-pris, säger Jonas Franksson.

Prisutdelningen sker den 17 december klockan 17-20 på hotell Malmen i Stockholm,
Götgatan 49-51.

Juryns motivering för att tilldela Anders Westgerd STIL-priset Hjärter Ess 2012:
"Individuellt stöd och tillgänglighet för alla oavsett funktionsuppsättning är rättigheter som ger basala förutsättningar för delaktighet och jämlikhet. Inte sällan möts människor på grund av sina funktionsuppsättningar av välvilja. Det är oftast gott, inte alltid. Under ytan finns ofta något som skulle kunna beskrivas som en missriktad välvilja. En snällhet som i grunden är ett ställningstagande om ”svaghet”. Det ger en bild av att en med funktionsnedsättning alltid ska tas om hand och behandlas särskilt och speciellt.  Sådant är väldigt svårt att komma åt. Det är en ständig kamp. Ett sätt att föra kampen är att vara normkritisk och vända perspektiven. I sann independent living-anda med internationell spridning har GILs medarbetare lyckats med det. I le Monde, BBC och Dansk TV har CP-dockan GIL figurerat.  För spridningen av budskapet och för ledningen av kampen med CP-dockan som symbol, och inte minst för att mångfalden bland dockor ökat, tilldelas Anders Westgerd 2012 års Hjärter Ess.”

Juryn för STIL-priset 2012:
Hans von Axelsson, utredare på Handisam, Jonas Franksson, STIL -pristagare 2004 och styrelseledamot i STIL, Täppas Fogelberg, radiopersonlighet, Claes Hultling, VD Spinalis, Emma Johansson, ordförande i STIL, Veronica Kallander, styrelseledamot i STIL, Adolf Ratzka, verksamhetsledare Independent Living Institute och Wenche Willumsen, intressepolitisk samordnare på DHR.

Sagt om CP-dockan Gil:
”CP-dockan Gil varken svär, har sex, dricker sprit eller bajsar. Så himla mycket bättre än ett vanligt CP! CP-dockan Gil är ämnad för dig. Till skillnad från oss kommer hon aldrig att genera dig. Du kan gulligulla med, nedvärdera och idiotförklara henne hur mycket du vill, utan att hon blir ledsen, arg eller otacksam. Vi tror att ni kommer trivas ihop. Mycket nöje.”

För mer info, intervjuer och pressbilder kontakta:

Jonas Franksson, telefon: 070-990 77 72
Emma Johansson, telefon: 0707-87 03 95

STIL-priset Hjärter Ess har delats ut varje år sedan 2004. STIL är en del av Independent Living-rörelsen och arbetar för ett samhälle där alla kan delta på lika villkor, oavsett funktionsförmåga. Vi kräver fulla mänskliga och medborgerliga rättigheter, vilket innebär tillgång till personlig assistans och ett tillgängligt samhälle.

www.stil.se

www.stil.se