Destination Skellefteå

Girona/Barcelona + Skellefteå Airport = Ryan Air 2013

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 10:00 CET

Lågprisjätten Ryanair förlänger med Girona i Spanien och Skellefteå Airport, Swedish Lapland. När flyglinjen i april 2013 går in på sin tredje säsong ökar möjligheterna ytterligare för sydeuropéer att upptäcka Skellefteå och Swedish Lapland som resmål. Samtidigt behåller Norrland sin direktlinje till en av världens mest attraktiva städer - Barcelona.

Under de två senaste åren har Destination Skellefteå bearbetat spansk resemarknad för att öka kännedomen av turismregionen Swedish Lapland. Ett marknadsföringsarbete som engagerat många aktörer i hela regionen, och nu får alla inblandande möjlighet att fortsätta arbetet ytterligare en tid.

– Att vi kan nyttja ännu en säsong till att befästa Skellefteå och Swedish Lapland som intressant resmål och dessutom etablera resvägar med Skellefteå Airport som första anhalt i Swedish Lapland är förstås både viktigt och glädjande, säger Anders Hellgren, VD Destination Skellefteå.

Redan nu finns flygstolarna för kommande säsong, som inleds 1/4 2013, bokningsbara.

Under de två senaste åren har 34 000 resenärer flugit med Ryanair mellan Girona och Skellefteå Airport. Och trenden är positiv. Sett över 2012 har inresandet med Ryan Air till Skellefteå ökat med 30 %. Anmärkningsvärt är att 600 spanjorer reste in i Swedish Lapland, med Skellefteå som första stopp under augusti, Spaniens intensivaste semestermånad.

Och på destinationsbolaget är målet för framtiden glasklart.

– Vi hoppas kunna accelerera utvecklingen av inresande under 2013, fortsätter Anders. Det gör vi bäst genom fler och fördjupade samarbeten med regionens aktörer samt genom att vara ännu spetsigare i vår kommunikation med marknaden.

Efterfrågan av naturbaserade upplevelser ökar ständigt och på destinationen arbetar man tillsammans med turismindustrins aktörer kontinuerligt för att kunna erbjuda ett än mer intressant och anpassat utbud. Dessutom har man genomfört en omfattande enkätundersökning vilket man hoppas ska bidra till att öka kännedomen om de spanska besökares rörelsemönster och reseanledningar.

– En destination kan göra ett jättejobb med att produktutveckla men det är ofta möjligheten att lätt och smidigt ta sig till en plats som till sist blir tungan på vågen när människor beslutar sig för ett resmål, avslutar Anders. Och där har vi en fördel på sydeuropeisk marknad, men utan bra upplevelser - ingen attraktiv turistdestination.

Anders Hellgren
VD, Destination Skellefteå