GIS väst

GIS-väst bjuder in till 25-årigt Jubileum på Stora Teatern med konferenstemat: Den hållbara staden

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2016 08:00 CET

Sveriges största regionala förening för geodatasamverkan, GIS-väst, firar nu 25 år, med en storartad jubileumskonferens med efterföljande festmåltid, tisdagen den 15 november, på den anrika Stora Teatern i Göteborg. Temat för konferensen är Den hållbara staden, och programmet bjuder på flera internationella och nationella föredragshållare.

Vi får höra om Volvos spännande framtida själv-körande bilar, autonoma fordon, samt reflektioner från vår stadsarkitekt Björn Siesjö, om hur en framtida stad kan anpassas till sådana.

Paul Hodgson, GIS & Infrastructure Manager at Greater London Authority, kommer och berättar om öppna geodata och Smart Cities.

Från Schweiz kommer Matthias Buehler och berättar om sitt omfattande arbete med 3D-visualisering för filmvärldens centrum, Hollywoods framgångsrika storbudgetproduktion IndependenceDay: Återkomsten. Men vi får också höra Matthias berätta om hur han hjälper Göteborgs Stad med att ta fram en modell över det historiska Göteborg inför stadens 400-årsjubileum.

Professor Bin Yiang kommer och berättar om den senaste spännande forskningen som handlar om digitala närverk.Många har ju hört talas om ”six steps of separation”?

– Göteborg och Västsverige är världsledande inom utveckling av teknik för autonoma fordon och klimatsmarta transporter. Men vi måste satsa mer på öppna och tillgängliga geografiska data för att främja utvecklingen och innovation inom området. Dessutom måste vi planera vår framtida stad på ett smartare sätt för att möta dessa framtida utmaningar. Det är där geografisk informationsteknik kommer in i bilden, säger Eric Jeansson – Geodatastrateg Göteborgs Stad och ordförande i GIS-väst.

Om GIS-väst

GIS-väst är en ideell förening som vill stimulera utveckling och samverkan inom geografiska informationssystem (GIS) och geografisk informationsteknologi (GIT) i Västsverige. Föreningens syfte är att verka för en ökad kompetens inom geodataområdet genom seminarier, information och utbildning. Medlemskap i GIS-väst står öppet för företag, kommuner, myndigheter och organisationer som har verksamhet i västra Sverige. Idag har föreningen ca 120 medlemsorganisationer.

Eric Jeansson, 0707-611783 eric.jeansson(at)sbk.goteborg.se

Ytterligare material och detaljerat konferensprogram återfinns här:http://www.gisvast.se/jubileumskonferensen-anmal-dig-idag/