DIK-förbundet

Gislaveds bibliotek är Årets Bibliotek

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 15:26 CEST

Gislaveds bibliotek har utsetts till Årets Bibliotek 2008. Biblioteket får priset för sitt engagerade arbete utifrån honnörsorden "ingenting är omöjligt".

Den förändringsresa som började för tre år sedan på Gislaveds bibliotek har resulterat i ett bibliotek med ombyggda lokaler, ny webbplats och en personal som utvecklats i sina yrkesroller. Här erbjuds besökarna möjligheter att skapa, lära och mötas. I allt från den fysiska utformningen av biblioteket till väl förankrade verksamhetsidéer, utvecklingsidéer och programutbud präglas verksamheten av brukarnas behov.

- Vi är jättestolta över att få priset. Det här är en utvecklingsresa som vi har gjort tillsammans, säger bibliotekschef Anette Ekström.

Hon poängterar att även om Gislaveds bibliotek på sätt och vis gjort något unikt så finns det ingenting som hindrar vilket kommunbibliotek som helst från att göra samma sak.

- Alla kan, det finns inga extra pengar i det här projektet, säger Anette Ekström.

Sedan 1986 delas utmärkelsen Årets Bibliotek ut av fackförbundet DIK. Utifrån en mängd föreslag nominerar juryn tre bibliotek. Bland dessa utses en vinnare. De övriga nominerade, Fisksätra bibliotek och Mina Bibliotek.se, som belönas med var sitt hedersomnämnande och diplom.

Ur juryns motivering:

"Gislaveds bibliotek är biblioteket med honnörsordet "inget är omöjligt" och detta genomsyrar verksamheten. I allt från den fysiska utformningen av biblioteket utifrån brukarnas behov till väl förankrade verksamhetsidéer, utvecklingsidéer och programutbud. Biblioteket vill och lyckas även skapa en verksamhet som är modern och behovsanpassad. Här erbjuds besökarna möjligheter att skapa, lära och mötas."

Priset är ett stipendium om 20 000 kronor och ett konstverk. Prisutdelningen ägde rum i DIKs monter på bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Läs mer på www.dik.se/AretsBibliotek.

DIK är fackförbundet för akademiker som arbetar med dokumentation, information, kultur och kommunikation. DIK har drygt 21 000 medlemmar och ingår i akademikerförbundens centralorganisation SACO.