Destination Uppsala AB

Gitarrfestivalen stort PR-värde för Uppsala

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2012 17:17 CEST

En mediemätning som arrangören av Uppsalas Internationella Gitarrfestival genomfört tillsammans med Destination Uppsala visar att förra årets gitarrfestival hade en räckvidd på ca 14 miljoner möjliga läsare/lyssnare genom de drygt 100 redaktionella inslag som gjordes före och under festivalen.

-          Att det skrivs mycket om festivalen i olika medier ger också bra PR för Uppsala. Reklamvärdet för samma exponering värderas enligt mätningen till ca 6 Mkr. säger Stefan Pettersson, marknads- och säljchef på Destination Uppsala

Uppsalas Internationella Gitarrfestival, med sina spännande konserter, seminarier och workshops växer och är tillbaka den 9-13 oktober med ett utökat program.

Gitarrfestivalen, som räknas till en av världens mest inflytelserika gitarrfestivaler, lockar både svenska och europeiska besökare.

-          Festivaler är viktiga för att marknadsföra Uppsala som turistmål. Att gitarrfestivalen växer och lockar fler besökare stärker Uppsalas identitet som en spännande kultur- och evenemangsstad.

Gitarrfestivalen har haft en stark tillväxt sedan starten 2003 och har ett stort stöd i musik-Sverige genom sitt breda samarbete med musikhögskolor, ledande gitarrister, Sveriges radio och andra viktiga aktörer.  Varje år genomför festivalen, utöver konserterna, en rad seminarier, utställningar, master classes och workshops med ledande gitarrpedagoger från hela världen.

-          Då antalet besökare ständigt växer och vi behöver en scen för unga talanger utökar vi i år festivalen till hela fem dagar. Artisterna är liksom förra året av högsta internationella klass som t ex Vicente Amigo och legenden Allan Holdsworth berättar Klaus Pontvik, festivalchef och grundare av Uppsala Internationella Gitarrfestival.

Läs mer på www.uppsalagitarrfestival.se
Kontakt, Uppsala Internationella Gitarrfestival:

Klaus Pontvik, 070-950 00 98, klaus@uppsalagitarrfestival.se

Destination Uppsala AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination