Charity Rating

Givarguiden granskar Musikhjälpen

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 10:42 CET

Musikhjälpen är ett insamlingsevent vars insamlingar går till Radiohjälpen och sedan delas ut till olika organisationer som ansöker om anslag. När man ger vet givaren alltså inte vilka organisationer som pengarna går till och har inte heller makten över eller möjlighet att påverka vem som mottar de insamlade medlen.

”Givarguiden rekommenderar att givare i första hand ger utan mellanhänder då man direkt kan välja organisation och vet vilka man ger till. Att ge utan mellanhänder till transparenta organisationer ökar möjligheten att följa och utvärdera en organisations arbete” - säger Gerda Larsson, verksamhetschef på Charity Rating.

Genom samverkan med SVT, SR och UR har Musikhjälpen stor genomslagskraft och kan lyfta frågor som får stor medial uppmärksamhet som just de frågorna möjligtvis inte annars hade fått. Möjligheten att skapa opinion och väcka allmänhetens intresse är därmed kanske den främsta fördelen med Musikhjälpen.

Läs hela Givarguidens rapport om Musikhjälpen här!

Gerda Larsson, Verksamhetschef Charity Rating

Givarguiden drivs av den ideella föreningen Charity Rating – Givarens intresseorganisation. Har du frågor eller vill veta mer om Givarguiden eller Charity Rating? Hör av dig till verksamhetschef Gerda Larsson, gerda.larsson@charityrating.org eller 073 717 05 73.

Charity Rating är givarnas intresseorganisation och arbetar som en opartisk rådgivare och informationskälla. Med information och rådgivning hjälper vi givare att göra medvetna val i sitt givande. Genom att skapa förutsättningar för givaren att se ett tydligt resultat av sina insatser bidrar Charity Rating till att det blir både enklare och roligare att utveckla hållbara och långvariga ideella engagemang.