Charity Rating

Givarguiden presenterar den ideella Julklappsguiden 2013

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 19:50 CET

Handgjorda smycken, tillgång till rent vatten, eller varför inte en get? Julen står åter runt hörnet och det är hög tid att börja fundera kring årets julklappsinköp. Givarguiden presenterar den sjunde upplagan av den ideella Julklappsguiden.

För att hitta annorlunda julklappar har Givarguiden tittat närmare på fyra områden som engagerar; Socialt arbete, Miljö & Djurskydd, Medicinsk forskning & Hälsovård samt Internationellt utvecklingssamarbete. Målet har varit att hitta organisationer som kan intressera just dig, din familj och dina vänner. Nytt för i år är även att Julklappsguiden kommer i två upplagor – en för privatpersoner och en för företag.

”Julen är den tid på året då vi i Sverige, förutom vid katastrofer, ger mest pengar till välgörande ändamål. Genom denna alternativa julklappsguide kan du hitta julklappar som gör exempelvis din vän, svärfar eller partner glad – samtidigt som du stöder en god sak och hjälper andra.” säger Gerda Larsson, verksamhetschef på Charity Rating.

Urvalet till guiden baserar sig på information som finns i Givarguidens databas. De organisationer som tillfrågats att vara med i Julklappsguiden har bedömts göra ett bra arbete när det kommer till de ideella julklappar de erbjuder. Bredvid organisationsnamnet ser ni också betygen som erhållits i Givarguiden, för parametrarna Demokrati, Ekonomi och Transparens.

Du hittar Julklappsguiden här!

Vi hoppas att du får glädje av Julklappsguiden och att den även kan ge dig en riktigt god jul.

Givarguiden drivs av den ideella föreningen Charity Rating – Givarens intresseorganisation. Har du frågor eller vill veta mer om Julklappsguiden, Givarguiden eller Charity Rating? Hör av dig till verksamhetschef Gerda Larsson, gerda.larsson@charityrating.org eller 073 717 05 73.

Charity Rating är givarnas intresseorganisation och arbetar som en opartisk rådgivare och informationskälla. Med information och rådgivning hjälper vi givare att göra medvetna val i sitt givande. Sedan starten 2005 har vi samlat information om hundratals ideella organisationer och skapat Sveriges enda samlade databas där man kan söka information om de ideella organisationerna. Genom att skapa förutsättningar för givaren att se ett tydligt resultat av sina insatser bidrar Charity Rating till att det blir både enklare och roligare att utveckla hållbara och långvariga ideella engagemang.