Miljöpartiet Stockholms stad

Glädjande att moderaternas hyreschock inte lyckades

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 13:12 CET

Den moderatledda alliansen fick nej i Svea Hovrätt när de försökte chockhöja hyrorna för människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning.

Miljöpartiet protesterade tidigare i en skrivelse mot de kraftigt hyreshöjningarna, i vissa fall upp till 25 procent. Hyresgästerna hade, enligt Lagen om särskilt stöd, LSS, rätt till boende med gemensamma utrymmen för att laga mat, se på TV med mera.

-Det är oacceptabelt att börja ta ut hyra för dessa ytor och, som den moderatledda alliansen påstå, att de boende tidigare haft ”en hyresrabatt”. Det står i strid med en viktig handikappolitisk princip, nämligen att människor inte ska ha merkostnader på grund av sin funktionsnedsättning, säger Stefan Nilsson (MP) gruppledare.

-Det är glädjande att människor, som redan har det svårt ekonomiskt, slipper en hyreschock, så får det inte gå till i ett modernt och mänskligt Stockholm, säger Stefan Nilsson (MP) gruppledare.

För kommentarer: Stefan Nilsson (MP) 0761- 22 96 27.