Moderaterna

Glädjande besked om obligatorisk a-kassa

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 08:58 CEST

Riksdagsledamot
Tomas Tobé
0706-68 31 00

Den moderata riksdagsledamoten Tomas Tobé, arbetsmarknadsutskottet, gjorde under Almedalsveckan ett utspel om att det vore oklokt att gå vidare med förslaget om obligatorisk a-kassa. Idag välkomnar han beskedet om att regeringen inte lägger proposition utifrån Sören Öhmans utredningsförslag och att avgifterna till arbetslöshetsförsäkringen sänks. Tobé har i riksdagen varit alliansens talesperson för samtliga betänkanden om arbetslöshetsförsäkringen och han berömmer nu regeringen för att ha lyssnat på kritiken.

- Parterna på arbetsmarkanden har från början varit kritisk till utformningen av en obligatorisk a-kassa och stödet har inte varit helhjärtat inom de borgerliga riksdagsgrupperna heller. Nu kan vi ta ett omtag och skapa ett bredare stöd för hur trygghetssystemen ska vara utformade i framtiden. Dörren borde hållas särskilt öppen för miljöpartiet som visat på nytänkande inom detta område, säger Tomas Tobé.

__________________
Petter Larsson