Naturskyddsföreningen i Stockholms län

​Glädjande besked om trängselskattens framtid

Pressmeddelande   •   Dec 31, 2015 13:53 CET

Vi tackar för nyårspresenten! Det säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län efter att ledande företrädare för både Moderaterna och Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting ställt krav om att makten över trängselskatterna läggs på lokal nivå, ett krav Naturskyddsföreningen drivit i mer än ett decennium.

- Det är mycket glädjande att Roger Tamsons (M) och Erika Ullberg (S) i DN 31/12 båda två uttrycker en vilja att föra över hela makten över trängselskatterna till regionen. Särskilt Moderaternas svängning är bra. Landstinget borde nu i brett samförstånd kräva att regeringen agerar, säger Mårten Wallberg.

Naturskyddsföreningen anser att trängselskattens viktigaste uppgift är att säkra framkomligheten för buss och annan yrkestrafik i regionen, inte att dra in pengar till staten. Det bästa vore om regionen i form av Stockholms läns landsting får hela ansvaret för trängselskatten och då kontinuerligt besluta om avgiftsnivåer, betalstationernas antal och placering m.m.

- Naturskyddsföreningen har sen tidigare ett färdigt förslag till lagförslag till hur trängselskatten kan utformas. I det ingår att landstinget ska få makten över trängselskatterna, säger Mårten Wallberg.

Länk till Naturskyddsföreningens lagförslag:

För mer information kontakta:

Mårten Wallberg: 0733-74 67 14

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 26 kretsar med drygt 52 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.