Unilever Sverige AB

Glamour till vardags med nya duschkrämer från LUX

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 14:40 CEST

LUX lanserar nu två nya härliga duschkrämer - LUX Glowing Touch och LUX Wine & Roses. Två underbara duschkrämer med fräscha dofter som ger lite glamour i vardagen.

Vackert skimrande hud som syns
Nya Lux Glowing Touch omger huden med en svagt ljusreflekterande slöja av sheacreme och fint guldskimmer. Sheacremen kommer från Sheaträdets nötter som växer framförallt i Afrika. Det är just Sheacrémen som ger Glowing Touch sin krämiga konsistens och efterlämnar den härliga lystern på huden.

Lyxig omvårdnad varje dag
Att använda Lux Wine & Roses är en daglig lyx som tar hand om både din hud och ditt sinne. Bordeaux druvextrakt och vilda rosessencer kombineras för att vårda huden och ge den en sammetsmjuk känsla.

- LUX Glowing Touch och LUX Wine & Roses är moderna, lyxiga varianter. Produkterna ger dig möjlighet att få glamour varje dag, något som vi kan behöva extra mycket av nu till höst- och vinterhalvåret, säger Maria Lövdén, Produktchef för LUX.

LUX produkter har skapats för alla kvinnor som älskar glamour och skönhet. I oktober förra året lanserade LUX en rad nya duschkrämer och då med trendiga Sarah Jessica Parker som frontfigur.

LUX nya duschkrämer finns att köpa på H&M, Åhlens, Kicks och i dagligvaruhandeln. Ca pris: 20-25 kronor.

För ytterligare information, bilder, produktprover och utlottningar kontakta:

Maria Stareborn, Informationschef Lever Fabergé
Tel. 08-519 267 01, 0708-25 55 1, maria.stareborn@unilever.com

Maria Lövdén, Produktchef LUX Lever Fabergé
Tel. 08-519 268 44, 0733-116 898, maria.lovden@unilever.com

Historien om LUX

"Nio av tio filmstjärnor använder LUX"

är payoffen som skapades redan på 20-talet. Det är också en
av de mest välkända inte bara i Sverige utan även internationellt.

20-tal
Redan när LUX lanserades 1929 stod LUX för lyx, flärd och glamour - för vanliga människor. Detsamma gällde förpackningen. Tidigare hade tvålar över huvudtaget inte förpackats, nu levererades de omsorgsfullt inlindade i rosa omslagspapper med “LUX toilet Soap” skrivet som korsstygn mitt på omslaget och med små blommor runt omkring namnet. Helt unikt för sin tid. Filmstjärnorna lyste dock med sin frånvaro. Filmstjärnetemat sades inte passa oss svenskar.

30-tal
Det var först i samband med relanseringen av LUX 1932 som filmstjärnetemat blev aktuellt i Sverige. Men ännu så länge fanns inga inhemska stjärnor.

50-tal
På 50-talet fick Sverige, mycket tack vare Ingmar Bergman, sina egna filmstjärnor. Rita Hayworth byttes ut mot Harriet Andersson och LUX fick ett rykte som den unga kvinnans tvål. Förpackningsdesignen ändrades också för första gången sedan lanseringen 30 år tidigare. Tvålen förpackades i guldskimrande aluminiumfolie med LUX i vinröda, kraftiga bokstäver mitt på och med röda och gröna korsstygnsblommor runt omkring. För att följa trenderna lanserades också tvålen i fyra olika pastellfärger vid sidan om den traditionellt vita.

60-tal och 70-tal
Lux är fortfarande filmstjärnornas tvål. Christina Schollin, Lena Andersson och Lill Lindfors är de nya svenska filmstjärnorna. Men samhället har också förändrats radikalt och filmstjärnorna har fått konkurrens som världens mest attraktiva och åtråvärda kvinnor. Den “vanliga” kvinnan – inte en kändis - framhävs och förpackningarna får ett kvinnoansikte i en spegel med en ros vid sidan. En bild som kom att bli dominerande ända fram till mitten av 80-talet.

80-tal
LUX är fortfarande störst och inget annat varumärke säljer så många tvålar som LUX. Men de fasta tvålarnas riktiga glansdagar är över och filmstjärnekampanjerna börjar tappa sin lyster. Den flytande tvålen börjar ta över och 1987 lanseras den första bad- och duschtvålen från LUX.

90-tal
LUX får en ny logotype och spegelbilden försvinner från förpackningarna. De domineras istället av stiliserade bilder av respektive doft och mycket färg – inga rena vita ytor. Kampanjerna domineras av ett överflöd av färger, blommor och frukter. LUX står fortfarande för lyx och glamour men filmstjärnorna är borta.

2000-tal
Filmstjärnorna är tillbaka och Sarah Jessica Parker, känd framför allt som den eleganta och käcka Carrie i Sex & The City, blir LUX nya filmstjärna under payoffen “LUX brings out the star in you”. Som ny LUX stjärna sällar hon sig till den exklusiva grupp av LUX ansikten där bland annat stjärnor som Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor och Sophia Loren har ingått.