Blås och Knåda

Glas på blås&knåda!

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 14:48 CEST

Helena Gibson om sin utställning "Turkish Delight":

" Det turkiska lilla teglasets organiska form har inspirerat mig till mina vaser Turkish Delight.

Det typiska turkiska teglaset har för mig en lockande form. Det är litet, smalnar av på mitten, vilket känns naturligt och teglaset är ofta dekorerat. Just formen är precis en sådan form jag en gång fick lära mig som glasevel här i Sverige, att sträva bort från. En riktig "anti-form"!

Till mina Turkish Delight (som är många gånger större än ett teglas), har jag använt påklipp i glasmassan, bladguld och gravering som dekortekniker. Just blandningen av tekniker och färger på samma grundform, ska få miniutställningen att bli som en konfektask, därav namnet Turkisk Delight".

Helena Gibsons unika sätt att kombinera färgat glas i intensiva nyanser med stramt guld och lysande neon har väckt stor uppmärksamhet. Helena Gibson har i 25 år varit verksam som glaskonstnär i Göteborg. Hon har haft många utställningar runt om i världen och har gjort ett flertal offentliga utsmyckningar. Nu senast till Rya Kraftvärmeverk och Dunross Finansbolag i Göteborg. Hennes glas finns representerat på Nationalmuseum i Stockholm och ett flertal museer i Sverige och utomlands. Dessutom finns hon representerad på ambassader, landsting och kommuner.

Utställningen öppnar lördag 13 septeber kl 11-16, samtidigt som Anne-Beth Borselius har vernissage i galleriet med sin keramikutställning "Tree of life".