Systembolaget AB

Glasbit i ölburk

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 09:02 CEST

En kund lämnade i eftermiddags in en ölburk Carlsberg Millennium i vilken kunden hittat en glasbit. Det är oerhört ovanligt med främmande föremål i aluminiumburkar då produktions-processen är helt sluten. Systembolaget har ändå följt Svensk Handels rekommendation och gjort en polisanmälan. Producenten Carlsberg är också informerad.

I eftermiddags lämnade en kund in en ölburk Carlsberg Millennium med alkoholhalt 5,3 %, volym 500 ml och varunummer: 11393-02 i systembutiken i Mariestad efter att kunden hittat en glasbit i burken. Systembolaget tog kontakt med Carlsberg och gemensamt fattades beslutet att följa Svensk Handels rekommendation att polisanmäla händelsen. Burken och glasbiten är nu omhändertagen för polisens vidare analys.

Kunder som är oroliga kan givetvis lämna tillbaka Carlsberg Millennium till närmsta systembutik och få pengarna tillbaka.

- För våra kunders skull vill vi att händelsen utreds vidare och har gjort en polisanmälan. Efter samtal med Carlsberg kan vi också konstatera att det är oerhört ovanligt med främmande föremål i aluminiumburkar då produktionsprocessen är helt sluten, säger Lennart Agén, presschef i Systembolaget.

Tillverkaren Carlsberg Sverige har meddelat Systembolaget att de har tillsatt en arbetsgrupp som arbetar med att undersöka möjliga orsaker till problemet.

Frågor:
...om produkten och produktionen: Ann-Louise Kämpe, Informationsdirektör
ann-louise.kampe@carlsberg.se, 070-311 17 97.

Presstjänst i Systembolaget: Lennart Agén, presschef, press@systembolaget.se tfn.070-245 00 47