Föreningen Glasbyn Målerås

Glasblåsning sju dagar i veckan - året runt - på Glasbruket i Målerås

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 12:13 CEST

Glasbruket i Målerås satsar på glasblåsning sju dagar i veckan – året runt. Det är några av Glasrikets duktiga mästare som kommer att visa glasblåsningens ädla konst under helgerna. Brukets egna mästare arbetar som vanligt under veckodagarna.

Mästarna som kommer att turas om att blåsa glas under helgerna är Carlos Pebaqué, Ulf Johansson, Morgan Persson, Niklas Fröjd och Jens Eltorp. Alla driver de egna framgångsrika studioglashyttor.

- Samarbetet med Studioglashyttornas mästare ge oss en fantastik möjlighet att visa våra besökare hur glasblåsning går till under veckans alla dagar och det är vårt bidrag för att utveckla och stärka både Glasbruket i Målerås och hela Glasriket, säger Eva-Marie Hagström, VD på Målerås Glasbruk AB.

Genom panoramafönstret mot hyttan kan nu helgbesökare året runt se hur mästerverk skapas samtidigt som man njuter av en god måltid.  Det går också bra att besöka mästarna i hyttan. Glasblåsningen under helger sker mellan kl 11 – 15.

För ytterligare information:

Eva-Marie Hagström, VD Målerås Glasbruk AB tel.: 070-300 56 24, e-post: mia.hagstrom@matsjonasson.com

www.matsjonasson.com

Foto: Mästaren Ulf Johansson, Sjöhyttan. Fotograf: Ida Jonasson

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu