Glassfestivalen

Glassfestivalen 2016 – tillsammans med Nordiska Trädgårdar

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2016 14:07 CET

Efter succén med premiären av Glassfestivalen förra våren är det snart dags för en uppföljare. Glassfestivalen 2016 arrangeras den 22–24 april 2016 på Stockholmsmässan i Älvsjö, denna gången tillsammans med trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar.

I mars 2015 gjorde Glassfestivalen entré på den svenska mässarenan, och det blev succé direkt! Premiären ägde rum i Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm – tillsammans med Lakritsfestivalen – där drygt 11 000 besökare kunde florera och frossa bland några av Sveriges absolut främsta glassproducenter. Nu får festivalen en fortsättning – större, bättre och ännu mer glass! Glassfestivalen 2016 arrangeras den 22–24 april 2016 på Stockholmsmässan i Älvsjö, denna gången tillsammans med trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar som förra året lockade närmare 60 000 besökare från hela landet.

– Vi fick en inbjudan från Nordiska Trädgårdar, vilket vi såklart är väldigt glada för och ser som en komplimang. Nordiska Trädgårdar är Nordens största publika trädgårdsmässa. Samarbetet innebär att vi får tillgång till större yta med möjlighet till fler utställare och fler aktiviteter, säger Daniel Golabiewski som arrangerar Glassfestivalen.

Lokala producenter och glassprovning
Precis som i våras kommer utställarna att bestå av en blandning av större och mindre glassproducenter, huvudsakligen från Sverige. Vissa märken hittar du till vardags i livsmedelsaffärens frysdisk, medan andra är små producenter som finns i ett fåtal butiker, eller som har eget glasscafé.

– För oss är det viktigt att få lyfta fram även småskaliga producenter. Många av de godaste glassarna kommer från små familjeföretag som tillverkar sin glass på egen gård och säljer glassen dagsfärsk, berättar Daniel Golabiewski.

Glassfestivalen innefattar även ett flertal aktiviteter, såsom glassprovning, föreläsningar och roliga aktiviteter för barn.

– Bland annat kommer Gettergod Gelato hålla Sveriges och förmodligen världens första glassprovning med glass gjord på getmjölk! På området finns också en scen som delas mellan Glassfestivalen och Nordiska Trädgårdar, med möjlighet till föreläsningar, demonstrationer, intervjuer, workshops med mera.

Ett årligt event
Tanken är att göra Glassfestivalen till ett årligt event för alla glassälskare att glädjas åt och se fram emot. Här samlas sanna entusiaster och hobbyglassister samt producenter och återförsäljare av glass och kringprodukter för att tillsammans frossa i allt som har med glass att göra. Besökarna har möjlighet att prova nya smaker, upptäcka nya glassproducenter och ta del av spännande aktiviteter för vuxna och barn, såsom glassprovning, utställningar och intressanta föreläsningar och tävlingar.

Rätt i tiden
Glass är den mest folkliga godsaken vi har i Sverige och berikar allt från barnkalas till Nobelfester. De senaste åren har glassen dessutom fått nytt och större utrymme i svenskarnas vardagsrum. Svenska glassproducenter poppar upp på löpande band, och från att tidigare ha förlitat sig på klassisk tresmak och pinnglass kan de svenska konsumenterna numera välja bland en uppsjö alternativ i frysdisken: ekologisk glass, yoghurtglass, laktosfri glass, proteinglass, sorbet, mjukglass och sojaglass för att nämna några.

– Glass har blivit finkultur och uppfinningsrikedomen har aldrig varit större. Det är dags att ge glassen den uppmärksamhet och status den förtjänar, avslutar Daniel Golabiewski.

För mer information:
www.glassfestivalen.se