Ekofasad AB

Glasskiosken miljötvättas inför invigningen av nya Lill-Skansen

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 11:46 CEST

Även glasskiosken fräschas upp inför invigningen av nya Lill-Skansen i Stockholm på lördag. Kiosken som byggts i gammal stil för att smälta in bland Skansen kulturhistoriska byggnader ska rengöras med miljövänlig tvätt och delvis målas.

Det är miljöteknikföretaget Ekofasad som fått uppdraget att tvätta glasskiosken. Företaget ska även tvätta delar av den rosa kontorsbyggnaden vid Skansens huvudingång som byggdes redan 1833 och då tjänade som danssalong.

Glasskiosken ligger mitt emot nya Lill-Skansen som flyttat in i ett arkitektritat hus och invigs nu på lördag den 31 mars.

- Invigningen är en stor sak för oss och det är viktigt att det är fräscht också runtomkring, säger Björn Andersson, Skansens målarmästare.

Ekofasad har utvecklat en egen metod för fasadrengöring med enbart ultrarent vatten och har tvättat flera av Skansens gamla kulturhus tidigare.

- Resultatet har blivit mycket bra. De använder inga kemikalier och tvättar miljövänligt, säger Björn Andersson.

Den sexkantiga glasskiosken är försedd med ett kupolformat rött plåttak. Både det och husets gula träfasad är täckta av mögel och alger som orsakats av luftföroreningar samt löv och barr som fallit ned från träden runtomkring. Efter tvätten ska nedre delen av kiosken även målas.
Det snart 180-åriga rosa kontorshuset ska enbart tvättas.

- Vi är mycket glada över att ha fått förnyat förtroende av Skansen. Vi tvättar helt utan kemikalier och med lågt vattentryck. Därmed undviks slitage på byggnaderna, vilket är speciellt viktigt i kulturmiljöer som Skansens. Det innebär både god fastighetsekonomi och blir vackert att titta på, säger Mattias Åberg, vd för Ekofasad.

För mer information:
Mattias Åberg, vd Ekofasad,
E-post: mattias@ekofasad.se
www.ekofasad.se

Björn Andersson, målarmästare Skansen
E-post: bjorn.andersson@skansen.se

OM EKOFASAD
Ekofasad AB tvättar fasader med en egenutvecklad, miljövänlig specialteknik. Metoden är tyst, skonsam och utan kemikalier och har utsetts till ”Bäst i test” i Folksams långtidsstudie som pågått sedan 2007.
Ekofasad har nyligen fått Europapatent på sin teknik. Företagets tjänster är efterfrågade av både kommersiella och privata fastighetsägare.
Ekofasad har tvättat industri- och kontorsfastigheter, flerfamiljshus, kyrkor, sjukhus, daghem, privata villor samt historiska byggnader som Koppartälten i Hagaparken i Solna och kulturhus på Skansen i Stockholm.
Mer information: www.ekofasad.se