Ingman Glass

Glassklassiker blir laktosfria.

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2011 11:03 CET

Mellan Himmel och hav i Skåne ligger Åhus. Här tillverkas riktig gräddglass sedan 1950. Åhus Glass är förknippat med en rik glasstradition kantad av sommar och sol. Allting startade 1950 i det lilla samhället Åhus i Skåne. Där hade människorna redan förstått att meningen med livet är riktigt god gräddglass, havets glitter och solvarm sand mellan tårna.

Nytillverkning av uppskattade klassiker
Äntligen tillverkas på nytt Pärontopp och Gammeldags Vaniljpinne hos Åhus Glass. Ljuvligt krämiga och goda gräddglassar som smakar precis som gräddglass ska smaka. En nyhet är att vi gör den laktosfri, och nu kan alla njuta av en smarrig glass från Åhus.
Pärontopp är en pärongräddglass med chokladtopping i choklad sprayat frasigt rån. Pärontopp har varit folkets favorit på glasskartorna från Åhus Glass och är den glass man minns bäst. Pärontopp finns i butik från v10 i förpackning om 4x120ml.
Gammeldags Vaniljpinne är en chokladdoppad vaniljgräddglass i lagom storlek och med en lite annorlunda form. Gammeldags Vaniljpinne finns i butik från v 10 i förpackning om 3x55ml.

Framröstade av konsumenter
Att det blev just Pärontopp och Gammeldags Vaniljpinne är ingen slump säger Daisy Johnsson, Marknadschef på Ingman Glass. Vi lät våra konsumenter avgöra vilka av de gamla favoriterna som skulle få stå för premiären för vår flerpackssatsning av laktosfri gräddglass.  En majoritet av rösterna gick till Pärontopp i kategorin strut och till Gammaldags Vaniljpinne i kategorin pinne.

Enzym gör kroppens jobb
Laktosintolerans beror på att personen saknar enzym för att bryta ner laktos (mjölksocker) till enklare sockerarter som kan tas upp av kroppen. Ingman Glass skapar laktosfri grädde genom att enzymer som bryter ner laktosen tillsätts. Det vill säga gör kroppens jobb innan glassen äts.
Med Ingmans världsledande teknik fås gräddglass som smakar naturligt och gott helt utan laktos.

Populärt varumärke
 En nyligen genomförd marknadsundersökning placerar Åhus Glass som det femte mest kända glassvarumärket i Sverige. Något som vi såklart gärna vill bygga vidare på säger Daisy.
- Det är en 60-årig tradition som lever kvar trots att Åhus Glass inte funnits på marknaden sedan 2006.

För mer information kontakta:
Daisy Johnsson
Marknadschef,  INGMAN GLASS AB
Telefon: +46 734 359630, +46 44 288919
e-post: daisy.johnsson@ingmanglass.se
www.ingmanglass.se
www.ahusglass.nu

Ingman Glass AB är ett europeiskt företag vars verksamhet är fokuserad på vegetabiliska mejeriprodukter, omsätter ca 90 miljoner kronor och har ca 34  medarbetare. Fabrik och huvudkontor är placerat i Åhus, Skåne. Företaget ingår i den finländska koncernen Ingman Group. Ingman Glass är marknadsledande leverantör av vegetabilisk glass i Norden, England och Tyskland. I företagets varumärkesportfölj finns TofuLine, Åhusglass, Swedish Glace och R-Ice. För information om företaget kontakta:  Per-Erik Nilsson,VD Ingman Glass AB, Telefon: +46-44-288910, +46-733-203090, E-post:per-erik.nilsson@ingmanglass.se, www.ingmanglass.se, www.ahusglass.nu