Blås och Knåda

Glasutställning med Vesa Varrela på blås&knåda

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 11:23 CET

"Färger, ljus, skuggor och reflektioner", har inspirerat glaskonstnären Vesa Varrela ända sen han som ung student utbildade sig inom industridesign.

Så småningom var det emellertid glas Vesa Varrela kom att intressera sig för och sedan 1985 har han deltagit i mer än 100 samlingsutställningar samt haft ett mycket stort antal separatutställningar i Finland och internationellt. Många objekt, ofta kombinationer av glass och metall, trä och annat material, har blivit klassiker både i musei- och privata samlingar världen runt. Många större objekt har funnit sin plats i offentliga miljöer och i arkitekturen. Han har också använt glas i scenografin till modern dans, t ex en föreställning inspirerad av Samuel Becketts "Rockaby".

På senare år har Vesa Varrela arbetat mycket med bl a incalmo (en teknik som utvecklades av venetianska mästare för ungefär 500 år sedan och traditionellt har använts för att skapa horisontella band av färg i blåst glas) och skapat färggranna cylinderformer i Kaj Francks anda. I de allra senaste arbetena - "Surfing herrings and other fishes" har han lagt in motiv från digitala bilder av olika sorters vattendrag - floder, dammar, sjöar, hav - med en undermening att vi ska vara rädda om naturen och vattnet: Även kommande generationer ska helst få se våra fiskar simma i vattnet och inte bara surfa på glas!

En viktig del i Vesa Varrelas karriär är och har varit hans pedagogiska arbete. Som lärare vid University of Art and Design Helsinki 1987 - 93 bidrog han i hög grad till att utveckla undervisningen inom abstrakt glaskonst i Finland. Under denna period utexaminerades de allra första Masterstudenterna i glaskonst. Efter Helsingforstiden var han rektor vid Tampere school of Art and Media under några år, tills han för åtta år sedan återgick till att verka som fri konstnär. På 1990-talet medverkade Vesa Varrela till att starta upp venetianskt glashantverk i Finland, ett annars relativt ovanligt fenomen i Norden. Många unga studenter inom glasundervisningen i Finland har lärt sig det venetianska hantverket av italienska mästare.    (Hämtat ur ett förord av Dr. Heikki Matiskainen, Director, The Finnish Glass Museum)

För mer information, vänligen kontakta Boel Widell Henrikson, tfn 08-442 02 56 eller 642 77 67; boel.henrikson@blasknada.com. CV och bilder finns på http://www.blasknada.com.

Välkommen!

Vernissage äger rum lördag 30 januari kl 11-16