Blås och Knåda

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2013 13:21 CEST

Lena Ljungar och Jesper Sødring

”35 år med glaset i handen och i hjärtat”, blås&knåda 4 – 26 maj 2013

Lena Ljungar och Jesper Sødring startade sin glashytta ”glasmagerne" 1979 på den vackra ön Tåsinge i Danmark. Utsikten över vatten, skog och trädgård har alltid varit en stor inspiration för dem.

Lena och Jesper frihandsblåser och driver allt glas. Sättet att arbeta på betyder mycket för dem, de känner sig stolta över att vara med och bevara det gamla hantverket! De arbetar huvudsakligen med alla sorters bruksglas  - vardagsglas, som är goda att dricka ur, sköna att hålla i handen och snygga att se på. De använder sig av olika tekniker, som de har utvecklat genom åren, och av sandblästring och gravering som dekoration.  Gjutning av glas och den gamla, spännande graaltekniken, är också en del av parets formspråk. Lena och Jesper arbetar i nära samarbete med varandra, men var och en med sin egen design. Detta gäller också de unika objekten, i vilka de har mycket skilda uttryck, men ett givande samarbete.

Glaset fortsätter att överraska och utmana dem lika mycket som när de startade, alltså 1979, efter sex års utbildning på: Kunsthåndværkerskolen (Danmarks Designskole), Köpenhamn; Glasskolan i Orrefors; Snogebæk Glashytte, Bornholm; Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. Lena Ljungar och Jesper Sødring är medlemmar i  Danske Kunsthåndværkere och Lena är medlem i blås&knåda. Detta är deras första separatutställning i vårt galleri. Tillsammans har de haft många utställningar sedan starten och är bl a representerade på Kundindustrimuseet i Köpenhamn, Leerdam Glasmuseum i Holland, Glasmuseet i Ebeltoft, Danmark m fl.

Pressvisning fredag 3 maj kl 14.00

Vernissage lördag 4 maj kl 11.00 – 16.00

Bilder, CV mm finns på http://www.blasknada.com/pressen

Tack till Letterstedtska föreningen för stöd till utställningen!

Välkommen!

Boel Widell Henrikson, intendent blås&knåda, tfn direkt 08-442 02 56, butik 08-642 77 67