Philipson Söderberg AB

Glen Garioch single cask 1997 - Stipendiewhiskyn har landat

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 13:41 CEST

Efter att ha fått Glen Garioch och Allt om Whiskys whiskystipendium åkte artisten, tillika whiskyentusiasten Nour el Refai och whiskybloggaren Håkan Dahlberg till Aberdeen, Skottland i december 2011 för att välja ut sitt eget whiskyfat. Resultatet: Glen Garioch single cask 1997. Den 1 november är den exklusiva tappningen här.

Glen Garioch Single malt 1997 är maltig, med smak av vanilj och smörkola. Eftersmaken är lång och söt med inslag av äppelpaj.

På den klassiska sportfrågan om hur det kändes att få Glen Garioch och Allt om Whiskys whiskystipendium svarar Nour och Håkan i mun på varandra ”Den bästa whiskyupplevelsen hittills”. Att besöka Aberdeen och Glen Garioch var för båda ett äventyr och självklart var förväntningarna höga om att hitta en perfekt whisky.

Flertalet fat provades igenom och båda föll direkt för det fat 836 från 1997 då den var den perfekta kombinationen mellan fruktighet och fyllighet. Enligt dem själva är whiskyn ”fruktig, rund och len genom hela spektret och mycket fyllig med väldigt bra eftersmak. Doften är fylld av karamelldoft och inte alls spritig. Helt enkelt en väldigt god whisky” Att få sitt namn på en whiskyflaska har varit en dröm för både Nour el Refai och Håkan Dahlberg och de känner sig båda som rockstjärnor.
Den 1 november lanseras 120 flaskor av whiskyn i Systembolagets beställningssortiment.

Glen Garioch single cask 1997
Ursprung: Skottland
Cask nr: 836
Varunr: 85687
Pris: 795 kr
Volym: 700 ml

Glen Garioch (uttalas Glenn Geery)
Destilleriet ligger i Old Meldrum, längst upp i den bördiga Garioch-dalen, utanför Aberdeen känt för Skottlands bästa korn. Detta är Speysides närmaste whiskymakare. Destilleriet heter Glengarioch efter dalen men whiskyn delar upp sig i Glen Garioch.

För mer information kontakta Jenny Asplund, jenny.asplund@philipsonsoderberg.se

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se