Nigabs pressrum

Glen Grant 10 Yo bäst enligt Jim Murrays whiskybibel

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 09:19 CET

Än en gång har whiskyvärldens mest berömda skribent, Jim Murray, hissat och sågat världens whiskysorter. Jim Murrays The Whisky Bible är just vad namnet antyder, en bibel, lika fruktad som älskad i branschen, lika omtyckt av whiskyintresserade över hela världen. Till bästa whisky i den största klassen för whisky upp till 10 år har Jim Murray i årets utgåva utsett Glen Grant 10 Yo.

Glen Grant 10 Yo tilldelas imponerande 95 poäng av 100 och Murrays omdöme lyder: ”En intensiv smakupplevelse med tydliga trädgårdsfrukter i Glen Grant’s lätta stil. Underbar färg och en lång smekande mandelton som dröjer sig kvar”.

Glen Grant är känt för att göra Speysides lättaste och mest insmickrande whisky i den fruktiga, eleganta stilen. Att tillverka den typen av whisky som man gör vid Glen Grant ställer mycket höga krav på destillatören. Ingenting kan döljas med fenoler eller kraftiga fattoner. Master Destiller Dennis Malcolm har bara naturliga ingredienser, destilleriets renhet och sin egen noggranhet som hjälp för att få det bästa resultatet.

Glen Grant 10 Yo är ett elegant mästerverk när det gäller fruktig, sofistikerad whisky, bourbonlagrad med behagliga inslag av kola, toffée och vanilj.

Glen Grant 10 Yo finns i Systembolagets beställningssortiment:
Nr 81384 Glen Grant 10 Yo Single Malt 449 kr

Fakta om Gen Grant
Glen Grant är ett av ett 40-tal varumärken hos den italienska dryckeskoncernen Gruppo Campari med bas i Milano. Camparigruppen, som köpte Glen Grant 2006 är i dag världens sjätte största bolag i dryckesbranschen. Förutom Glen Grant så är gruppens mest kända produkter Cinzano och bittern Campari som skapades i Milano av caféägaren Gaspare Campari i mitten av 1860-talet. Gruppo Campari marknadsför sina produkter i över 190 länder.

–  Glen Grant är Sveriges mest sålda singelmaltwhisky.
–  Glen Grant har varit i obruten drift sedan 1840 med undantag av andra världskriget.
–  Glen Grant är ett av Skottlands största destillerier
–  Glen Grants besökcentrum har tilldelats fem stjärnor av Visit Scotland

För mer info kontakta
Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.