Nigabs pressrum

Glen Grant Five Decades – en man och hans livsverk

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 10:02 CEST

Ingen är lika mycket sitt destilleri som Dennis Malcolm. Som 14-årig tunnbindarlärling började han på Glen Grant redan 1961 – det destilleri där hans far arbetade och där hans farfar i seklets början jobbat under den legendariske James Grant ”The Major” himself. Nu lanserar Glen Grant en begränsad hyllningsbuteljering till destillerichef Dennis Malcolms arbete under 50 år – Five Decades.

Berättelsen om Glen Grant är berättelsen om personligheter. Det är människorna bakom whiskyn som är dess historia. James Grant ”The Major” är whiskyvärldens mest karismatiske destilleribyggare. Det var Majoren som skapade Glen Grants stil och satte ett evigt avtryck på whiskyns världskarta. Arvet från honom kom att förvaltas av andra lika hängivna personligheter där Master Distiller Dennis Malcolm är den senaste i raden.

Five Decades har skapats av Dennis Malcolm själv. Han har personligen valt ut fat från fem decennium, fat som han själv har fyllt eller varit med att producera. Whiskyn på både de spanska oloroso och amerikanska bourbonfaten, har mognat mycket långsamt i Glen Grants lagerhus i Rothes. Sedan har de fått gifta sig med varandra för att utvecklas exakt så som The Major ville att Glen Grant skulle vara och så som Dennis Malcolm vill att whiskyn ska bli.

Smaknoter
Five Decades är en blandning av årgångswhisky från 1960-talet och framåt. Dennis Malcolm har valt ut fat som mognat långsamt och som nått sin absoluta topp. I blandningen förfinas smakerna och resultatet har blivit en historisk Glen Grant i världsklass.

Färg: Ljust gyllene sädesfält
Doft: En fyllig doft av vanilj, honung och sherry. Lätt blommig med inslag av timotej och citrus.
Smak: Crème brulée, gräddig kola, mjölkchoklad, med toner av russin och mango. Eftersmaken är fruktig, blommig med en lätt ton av apelsinblommor.

Fakta om Glen Grant
– Glen Grant är Sveriges mest sålda singelmaltwhisky
– Glen Grant har varit i obruten drift sedan 1840 med undantag av andra världskriget
– Destilleriets pannor är mycket speciella och har exempelvis utrustning för återdestillering så kallade purifiers
– Glen Grant är ett av Skottlands största destillerier
– Redan 1900 såldes den första singelmalten från Glen Grant

Art nr:      85500-01
Pris:     1099 kr
Lansering    1 juni 2013

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.