Nigabs pressrum

Glen Grant fyller 170 år och är piggare än någonsin

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 11:45 CEST

Inför Glen Grants 170 års jubileum har destilleriet re-designat hela sin range och det är med glädje vi konstaterar att den nu är på marknaden. Det nya utseendet harmoniserar mycket tydligt vad som händer i destilleriet och med Glen Grant sedan Campari blev ägare. Destilleriet restaureras, produktionen finslipas, lagringen finjusteras och flaskornas design harmoniserar med det moderna och tydliga uttryck som alltid har funnits i Glen Grants smak.

Glen Grant 170th Anniversary är en exklusiv tappning som nu finns tillgänglig på Systembolaget. Det är en blend gjord av Dennis Malcolm (Master Distiller) av fat från 1976 fram till 1999.

Enkelhet är Glen Grants kärna och personlighet. Den är sprungen från kombination av höglandets källvatten, värme, korn, jäst, erfarenhet och en hängivenhet för det ypperliga. Inga tricks, inga knep, bara respekt för tiden det tar att förfina processen och kvalitén.

Glen Grant är gjord tydligt olik tack vare James ”The Major” Grant. Den lätta men ändå komplexa whiskyn som är Glen Grant, är ett resultat från den höga smala kopparpannan Majoren introducerade för mer än ett århundrade sedan och som fortfarande används. ”Majoren” visste att kunderna letade efter ett alternativ till de tunga, påträngande whiskysorterna men till skillnad från många andra destillatörer var han inte beredd att kompromissa och utveckla en blend.

Glen Grant’s unika färg utvecklas när den mognar försiktigt i ekfaten och skapar en klar, fräsch, naturlig whisky med en distinkt Single Malt karaktär. Precis som det skall vara.

Glen Grant sammanfattar den komplexa världen av whisky till en tydlig och distinkt upplevelse. ”The special bourbon and oloroso sherry casks were hand picked by myself out of our best warehouse to create a very special and limited edition of the Glen Grant Single Malt Scotch Whisky. Perfect in balance of flavours and bouquet- deep, rich and fruity – whisky as it should be.” Dennis Malcolm.

Glen Grant 170th Anniversary
Art nr 86097
Pris 969 kr

Dessutom finns dessa tillgängliga från Glen Grant:

Glen Grant Majors Reserve
Art nr 566
Pris 269 kr

Glen Grant 10 Yo
Art nr 81384
Pris 449 kr

Glen Grant 16 Yo
Art nr 86025
Pris 569 kr

Glen Grant 1992 Cellar Reserve
Art nr 86614
Pris 779 kr

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.