Nigabs pressrum

GlenDronach - åter på banan i whiskysverige!

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 11:44 CEST

I en avskild plats I Aberdeenshire, inbäddad i de rullande kullarna i East Highland, hittar vi GlenDronach Distillery. Destilleriet grundades redan 1826 av den udda och excentriske James Allardice och räknas som ett av de äldsta i Skottland.

GlenDronach, som betyder "björnbärsdalen" är beläget i Forguedalen och omringas av några av de vackraste landskap i Skottland.

Forntida stenhus med kullerstensgårdar breder ut sig på båda sidor av bäcken Dronac Burn, medan de omgivande kullarna och skogarna bildar en överdådig kuliss.

Enligt mångas åsikt är det ett av de mest oförstörda destillerierna i Skottland och produktionen sköts i stora drag på samma sätt som 1826. Man gör samma ursprungliga mycket sherrylagrade single malt whisky som destilleriet gjorde från början.

Nämnas kan att John Duff (1842) som byggde BenRiach och Longmorn, arbetade på GlenDronach I början av sin whiskybana. Han lämnade GlenDronach för att ge sig ut i världen och försöka starta destillerier i både Sydafrika och USA, detta utan framgång, innan han återvände och fullföljde sin vision med BenRiach och Longmorn.

The Glendronach Distillery köptes av The BenRiach Distillery Company Ltd från Pernod Ricard i augusti 2008. BenRiach Distillery Company Ltd bildades 2004 efter förvärvandet av BenRiach (även det från Pernod Ricard) och är privatägt av tre personer - whiskyveteranen och master blender Billy Walker och de två sydafrikanska whiskyentrepenörerna Geoff Bell och Wayne Kieswetter.

GlenDronach 12YO Original
Art nr 8689501
Pris 399 kr
Alkohol 43 %