Nigabs pressrum

GlenDronach Cask Strength Batch 2 - nu till Sverige

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2013 11:46 CEST

Det spelar ingen roll vilken skotsk destillerichef man ber plocka fram det bästa ur lagerhusen. Varenda en, han som hon, skulle välja ett vällagrat sherryfat. Dessvärre är dessa fat numera en kostsam exklusivitet. Få destillerier kan erbjuda sherrylagrad whisky i den mängd de skulle önska. Anrika GlenDronach släpper nu  Batch 2 efter att den första tog slut på rekordtid.

Med sin klassiskt viktorianska stil är GlenDronach är ett av Skottlands vackraste destillerier där det ligger inbäddat mellan böljande kullar och forntida stenhus vid Dronach Burn utanför Huntly i Eastern Highland. GlenDronach var ett av de första destillerierna som fick licens för att tillverka whisky och har ända in i våra dagar drivits mycket traditionellt med golvmältning och öppna koleldar.

Länge var GlenDronach ryggraden i den världsberömda blendwhiskyn Teacher’s och ägarna hade mycket ringa intresse av att buteljera destilleriets singelmalt. Men sedan BenRiach Distillery Co tog över destilleriet 2008 riktas fokus helt mot singel malt.

Smakprofil
GlenDronach Cask Strength har lagrats på sherryfat som tidigare innehållet både Pedro Ximenez- och Oloroso-sherry. Batch 2 består av 12 000 flaskor. ”As we made it” som destilleriet säger, buteljerade vid 55,2 %, utan kylfiltrering, utan färgämnen och utan nedvattning. Smaken bjuder på klassiska sherrytoner med sultanrussin, honung, fikon, läder och mörk choklad. Men också söta inslag av gräddkola och ingefära. Doften är komplex och leder tankarna till frisk höstskog med multnande löv och fuktig mossa.

Fakta om GlenDronach
GlenDronach ägs sedan 2008 av destilleribolaget BenRiach Distillery Co som bildades 2004 när två sydafrikanska dryckesimportörer och Billy Walker, whiskyveteran från Burn Stewart, köpte BenRiach från Pernod Ricard. GlenDronach, som också köptes från Pernod Ricard, och BenRiach är därmed två av få helt privatägda destillerier i Skottland. Tillsammans har de båda destillerierna en kapacitet av över fyra miljoner liter ren alkohol årligen.

– När GlenDronach under 1800-talets mitt blev ett känt märke i närbelägna Aberdeen var det med god hjälp av stadens prostituerade och det fattiga folkets pubar.
– GlenDronach är högskotska och betyder ”dalen med björnbärsbuskarna”
– GlenDronach har behållit mycket av sin gamla utrustning och produktionen är hantverksmässig.
– GlenDronach har mycket lång jästid och pannorna värms ovanligt sakta, vilket var för sig bidrar till ett fruktigt destillat.

GlenDronach Cask Strength Batch 2
Art nr 8518001
Pris 699 kr
Alkoholhalt 55,2
Lansering 2013-07-01

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.