Nigabs pressrum

Glendronach Distillery släpper ny ”grandios” buteljering

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 08:54 CEST

Varje år lanserar det lilla Speyside-destilleriet Glendronach en ny exklusiv utgåva i en begränsad upplaga avsedd för den särskilt intresserade konnässörs- och samlarmarknaden.

Glendronach är ett av de destillerier som är allra mest troget det traditionella sättet att lagra whisky, det vill säga på fat som tidigare har innehållit sherry. I dag är högklassiga sherryfat en bristvara och mycket få destillerier förmår att lagra på sin whisky på de allt dyrare och alltmer svårtåtkomliga sherryfaten. Glendronach är det stora undantaget.

Grandeur 24 Years Old är en långlagrad stiltypisk sherrywhisky i den traditionella husstil som gjort Glendronach världsberömt. Whiskyn är sprängfylld med smaker som kännetecknar högklassig sherrylagrad whisky i ”the old school style”. Glendronach Grandeur 24 Years Old ersätter den tidigare 31-åriga utgåvan som nu är helt slutsåld. Whiskyn är buteljerad vid sin naturliga fatstyrka på 48,9 procent. Inga färgämnen eller andra tillsatser har förminskat äktheten. Grandeur är buteljerad i en exklusiv flaska i en mycket elegant presentförpackning som gör den till en prydnad i de mest anspråksfulla samlarhyllor.

Faten till Grandeur 24 Years Old har valts ut av Master Distiller Billy Walker, som mycket noggrant har analyserat de äldsta och mest värdefulla oloroso-sherryfat som ännu finns kvar på Glendronach. De allra bästa av dessa har han sedan låtit blanda och gifta sig samman före buteljeringen.

Grandeur 24 Years Old är den fjärde utgåvan i Grandeur-serien. Lanseringen är begränsad till 569 flaskor där varje flaska är numrerad och förseglad för hand.

– Det här är en unik whisky som behöver mycket tid för att alla de mångbottnade egenskaperna ska komma fram – elegant, egensinnig och extravagant, säger försäljningschefen Alistair Walker.

Smaknoter
Billy Walkers egna smaknoter visar att detta är något av de bästa och mest unika som Glendronach buteljerat

Färg: Glimrande, nästan bränd bärnsten med ett hjärta som skimrar i purpurrött.

Doft: En magnifik kombination av honungsmarinerade dadlar och sultanrussin som väller i vågor av apelsinblommor, mynta och nymald svartpeppar. Där finns också inslag av körsbär och rostade mandlar, en fullkomligt förförisk doft att uppleva om och om igen.

Smak: Makalöst fyllig med en ocean av klassiska sherrysmaker. Där finns söta romrussin, svart kaffe, mörk choklad, fikon, tobak och gräddkola. Där finns också toner av finstämd apelsinolja och kryddnejlikor som försvinner och kommer fram, som förlänger och om och om igen förändrar upplevelsen av denna sensationella whisky.

Grandeur 24 Years Old förenar det de allra bästa sherryfaten kan ge med traditionellt whiskyhantverk och långsam mognad i ett av whiskyvärldens mest berömda lagerhus. En oförglömlig whiskyupplevelse. En av de verkligt stora klassikerna från Glendronach

Glendronach Grandeur 24 Years Batch 004
Art nr 85810
Pris 3499 kr

Kort om Glendronach
Glendronach som är byggt i en viktoriansk stil är ett av Skottlands vackraste destillerier där det ligger inbäddat mellan böljande kullar och forntida stenhus vid Dronach Burn i Eastern Highland. Glendronach var det sista destilleriet i Skottland som värmde sina pannor med öppna koleldar. De glödande kolbäddarna släcktes för gott 2005, och blott tio år tidigare stängdes de gammaldags maltgolven.

Kort om Benriach Distillery Co
Glendronach ägs sedan 2008 av destilleribolaget Benriach Distillery Co som då köpte Glendronach från Pernod Ricard. Bolaget grundades av två sydafrikanska dryckesimportörer och Billy Walker, legendarisk whiskyveteran som tidigare varit anställd vid Burn Stewart. I dag äger gruppen även destillerierna Benriach och Glenglassaugh. De tre anläggningarna är därmed något så ovanligt som helt privatägda destillerier i Skottland. Tillsammans har de tre destillerierna en kapacitet av över fem miljoner liter ren alkohol årligen.

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.