Nigabs pressrum

Glendronach The Hielan’ 8 Yo – en stolt highlander

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2015 09:46 CEST

GlenDronach är sherryhuset framför andra i Skottland. Inget annat destilleri håller lika envist kvar vid de exklusiva och allt dyrare sherryfaten. ”They have gone sherry mad” skrev whiskyikonen Jim Murray redan i början av 2000-talet. När BenRiach Distillers Co. köpte GlenDronach av Chivas Brothers 2008 var inte nye master blendern, den legendariske Billy Walker, sen att trycka sherrygasen i botten ännu mer. Sedan dess har ständigt nya och allt fler sherrybomber tjusat whiskyvärlden.

Alla GlenDronach buteljeringar i kärnportföljen har smek- eller tillnamn och man hymlar inte med åldersbeteckningar. Hielan’ är inget undantag. Namnet är högskotsk slang för ”highlander”, och åldern är åtta år. Hielan’ blir den yngsta medlemmen i portföljen och är en blandning av dels distinkta sherryfat (oloroso och PX) dels bourbonfat.

Smakprofil
The Hielan’ har en vacker bärnstensfärg med drag av glödande koppar. Doften är tydligt sherrytypisk med russin, dadlar och plommon inbäddad i len vanilj. Smaken är fyllig med markerade ektoner, aprikos och kokos, man kan också skönja pepparkakor och choklad tillsammans med de klassiska smakerna från sherrylagrad whisky.

Nr 85014: GlenDronach The Hielan’ 8 yo: 46 %: 499 kr Lansering Augusti 2015

Kort om GlenDronach och producenten
GlenDronach ligger i hjärtat av högländerna, utanför Huntley vid porten till Speyside, mitt i ”castle Country”. GlenDronach grundades officiellt 1826 då James ”Cobbie” Allardes såg till att en grupp lokala lantbrukare och köpmän legaliserade sin tillverkning av whisky. GlenDronach har haft många ägare genom åren. Det anrika destilleriet har tjänstgjort åt William Grant, Teachers och Chivas för att nämna några. 2004 genomfördes omfattande renoveringar då gammal utrustning togs ur bruk, bland annat släcktes de sista öppna koleldarna i Skottland. 2008 köptes GlenDronach av Billy Walker och den sydafrikanska ägargruppen bakom BenRiach. I dag är GlenDronach ett av de mest hyllade destillerierna i Skottland. I ägarbolaget ingår även destillerierna BenRiach och Glenglassaugh. Tillsammans har de en kapacitet av över åtta miljoner liter ren alkohol årligen.

– GlenDronach är högskotska och betyder ”dalen med björnbärsbuskarna”
– När GlenDronach lanserades blev det snart var mans dryck på det fattiga folkets pubar tack vare att grundaren förmådde de prostituerade i Aberdeen att ständigt fråga efter hans whisky
– GlenDronach är Skottlands ledande ”sherryhus” med en mycket tydlig husstil på sin whisky
– GlenDronach har mycket lång jästid (malolaktisk) och pannorna värms ovanligt sakta, vilket var för sig bidrar till ett fruktigt destillat

För mer information:

Hugo Simberg
Brand Manager
hugo@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.