Nigabs pressrum

Glenfiddich letar efter världens mest whiskykunniga på Stockholm Beer & Whisky Festival

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 15:01 CEST

I våras utlyste Glenfiddich, världens mest prisbelönta whisky, jakten på världsmästaren i whiskykunkap genom appen Whisky Quizz. Jakten är nu utökad från appen till en omkringresande quizkamp som kommer finnas på plats i Glenfiddichs monter på Stockholm Beer & Whisky Festival som går av staplen 25-27 september och 2-4 oktober.

- Svenskarnas whiskyintresse blir bara större och större och vi märker, både på mässor och genom whiskyklubbar att det finns en stor kunskap om whisky som man gärna visar upp, därför är det superkul att vi kan låta mässbesökarna utmana andra whiskyfantaster ansikte mot ansikte. Vi har testat samma koncept med montern på bland annat En Öl & Whiskymässa i Göteborg och det har varit väldigt populärt, vi räknar med att det blir många som utamnar varandra under de båda helgerna, säger Oscar J-T Holm, WG&S Nordic Marketing Communication Manager.

Den som får flest rätt på snabbast tid under mässan kommer, förutom äran att vara bäst i whiskykunskap på en av Sveriges största whiskymässor, vinna ett presentkort på 5 000 SEK på Resevaruhuset.

Har du inte möjlighet att närvara på mässan kan du tävla mot andra whiskyfantaster genom appen Whisky Quizz. Spelet består av 600 frågor om whisky och frågorna kommer ständigt att utökas då användarna själva kan bidra med kunskap genom att skicka in egna frågor och svar. De olika frågekategorierna innefattar allt från whiskyns tillverkningsprocess, olika regioner och smaker, till historia och betydande whiskysläkter. I appen kan spelaren både testa sina egna whiskykunskaper och utmana andra. De spelare som får bäst resultat syns på topplistan.

Appen är ett samarbete mellan speltillverkaren bakom Whiskyspelet, Nicogame och den skotska whiskyn Glenfiddich. Designen är skapad av den internationellt framgångsrike designern Gustaf Wollin från Carl & Carl, som hämtat inspiration från sina besök på destillerier i Skottland.

Ladda ner appen Whisky Quizz gratis och utmana dina vänner i länkarna nedan.

Ladda ner ”Whisky Quizz” till iOS: https://itunes.apple.com/se/app/whisky-quizz/id829735510?mt=8 Ladda ner ”Whisky Quizz” till Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.glenfiddich&hl=en_GB

För frågor eller pressbilder, vänligen kontakta Presskontakt: Susanne Johansson, Edelman PR Telefon: +46 (0) 733 842 507
Mail: susanne.johansson@edelman.com

Om Gustaf Wollin
Master i industridesign från The Royal Danish Academy of Fine Arts, driver nu designbyrån Carl & Carl i Köpenhamn med Skeppshult som en av de största uppdragsgivarna. Gustaf har vunnit första pris i Markslöjd Light Prize, Avantgarde award från Traeets Arbejdsgivereforening och varit med och designat en ny version av Audi TT Coupé. Tillsammans med filmaren Daniel Takacs skapade Gustaf Wollin nyligen succé appen ”Our Reward”för Grant´s vilket är en tolkning av den klassika bras-DVD:n.

Om Glenfiddich
Glenfiddich är den skotska whiskyn som banade vägen och lärde en hel värld att dricka single malt. I mitten av 1960-talet blev Glenfiddich ett begrepp för charterresenärer över hela världen då nästan ingen hade försökt sälja single malt utanför Skottland innan dess. Idag är Glenfiddich världens mest prisbelönta single malt och står för omkring 15 procent av all single malt som säljs, något som gör whiskyn från Dufftown till en ohotad världsetta.

The Glenfiddich Distillery grundades 1887 av William Grant och ägs idag av familjeföretaget William Grant & Sons. Treenigheten: vatten, jäst och korn som krävs för att destillera Glenfiddich, inspirerade formgivaren Hans Schleger till att skapa den unika och trekantiga flaskan som har blivit en stilikon lika klassisk som Coca Cola-flaskan.

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.