Glimra Förlag AB

Glimra Förlag stödjer Friends i ny kampanj

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 08:30 CET

Alla kan göra något! Så resonerar Hanna Bühlmann och Jenny Ekman, som driver Glimra Förlag. Under året har det lilla förlaget skänkt 30 000 kr till Friends, och nu höjer de ribban för att samla in ännu mera pengar.

-          Våra återförsäljare kan på ett enkelt sätt lämna ett bidrag i samband med sina beställningar, säger Hanna, som ansvara för marknadsfrågor. Dessutom kommer vi själva att skänka ytterligare 10 000 kr till Friends om vi lyckas få tusen personer att gilla oss på Facebook innan julafton.

En snäll kompisbok

Glimra Förlag producerar och ger ut presentböcker, och har under 2011 gett ut fyll-i-boken Min kompisbok i samarbete med organisationen Friends. Boken är könsneutral, tillåtande och framåtsyftande: hur är man en bra kompis? Vad kan man göra om någon är utanför? Och vad är det som känns så härligt med att vara kompisar? Förlaget har skänkt tio kronor per såld bok till Friends, vilket hittills motsvarar en summa av 30 000 kr. Andreas Drufva, chef för marknad & kommunikation på Friends, är glad över samarbetet:

-          Stödet från Glimra förlag betyder mycket för vår kamp mot mobbning i svenska skolor och idrottsföreningar. Det är extra kul när en mindre aktör, som Glimra förlag, föregår med gott exempel och visar hur man som företag kan ta ett socialt ansvar.

Förutom den ekonomiska bidraget är vi glada över att Glimra genom Kompisboken sprider positiva värderingar och budskap, till grupper som vi själva kanske inte hade nått. Alla behövs i kampen mot mobbning; skolor, idrottsföreningar, föräldrar – och företag.

Återförsäljare och läsare hjälper till

Nu vill förlaget göra mer. I webshopen för återförsäljarna kommer det att finnas en extra köp-knapp som gör det enkelt att lägga till en summa på sin faktura – pengar som oavkortat kommer att gå till Friends. Även förlagets läsare uppmanas att hjälpa till, och kan genom att gilla företagets Facebooksida bidra till att ytterligare pengar skänks. Löftet är att skänka 10 000 kr till Friends om förlaget lyckas få tusen personer att gilla sidan innan julafton.

-          Vi har själva barn och tycker att Friends arbete är så otroligt viktigt, säger Hanna. Det känns väldigt bra att kunna hjälpa till på något sätt, och genom att vi får fler som följer oss på Facebook kan vi också hjälpa till att sprida deras budskap. Självklart kommer det att hända mycket annat också – tävlingar och så – men det här ligger oss extra varmt om hjärtat.

De insamlade pengarna kommer att betalas ut till Friends den sista december i år, och förhoppningen är att även under 2012 kunna fortsätta bidra till Friends verksamhet på olika sätt.

Glimra Förlag

Glimra Förlag är ett svenskt företag som producerar och säljer presentböcker. Vi tycker att alla presenter borde vara genomtänkta, personliga och kärleksfulla, men vet också att sådana gåvor är svåra att hitta. Därför startade vi vårt företag. Vi har presenter till din älskade, din mamma, din bästa vän, son eller farfar. Vi har doppresenter, födelsedagspresenter, bröllopspresenter och alldeles fantastiska vardagspresenter!