TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Glimrande mattkollektion från Kasthalls

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 11:21 CET

Horizon, Glimmer, Mistral, Karl och Doris. Där har ni mattillverkaren Kasthalls trumfkort inför den kommande Stockholmsmässan mellan den 9 och 13 februari. Gunilla Winroth är marknadskoordinatior vid det 121 år gamla Kinnaföretaget:
- Vi har stora förhoppningar inför mässan i allmänhet och till två av våra kollektioner i synnerhet. Glimmer och Doris. Båda kommer garanterat att glimra, inspirera och väcka köplust.

Efter ett första halvår 2009, som innebar varsel och minskad orderingång, har det skett en positiv förändring för anrika Kasthall. Gunilla Winroth igen:

- Första halvåret fick en dyster start på grund av finanskrisen, men så kom en vändning i maj. Plötsligt började beställningarna strömma in igen. Sedan dess har vi haft jättemycket att göra.

– Idag kan vi konstatera att Kasthall hämtat igen allt vi tappade i försäljning första halvåret 2009. Det innebär en omsättning på över 170 miljoner kronor för året som gått. Klart över budget. Vi har dessutom både återanställt och nyanställt personal för att kunna leverera i takt med den stigande efterfrågan, säger Gunilla Winroth.

På Stockholmsmässan kommer Kasthall att presentera nya kollektioner av tre olika designers. Kasthalls egna inhouse-designers; Gunilla Lagerhem Ullberg och Petra Lundblad-Fridén, samt den internationellt kända designern Jean-Marie Massaud.

Gunilla Lagerhem Ullberg står bakom Horizon, Mistral och Doris. Horizon är en mönstrad handtuftad matta som har en kort och tät lugg i ull med ränder av specialfärgat lingarn. Garnets effekt skapar en skimrande yta som hela tiden ändrar sig beroende på ljuset och blir mer levande ju mer man går på mattan. Gunilla har hämtat inspiration från horisontens linjer där himmel möter jord.

Mistral är också handtuftad ullmatta med kort, tät lugg och med samma ljuseffekt som Horizon. Mistral finns i sju olika färger hämtade från naturen.

Doris är en vävd matta i ren ull. Den har ett geometriskt prickmönster inspirerat av formen från olika ädelstenar, som också fått ge namn åt färgerna. Allt från dova naturfärger till klara och starka färgkombinationer.

Petra Lundblad-Fridén, som är relativt nyanställd designer, har tagit fram kollektionen Glimmer. Glimmer är en handtuftad matta med tät, kort lugg i finaste ull och ett specialfärgat lingarn som ger mattans dess skimrande mönster. Mattans oregelbundna form utan räta vinklar utmanar ögat och skapar spänning – vad som först upplevs som en rak kant visar sig vara en konvex linje. Inspirationen är hämtad från make-up och ögonskuggor.

Karl är namnet på den internationellt kände designern Jean-Marie Massauds exklusiva handtuftade matta i ull och lin, och som bygger på ett flexibelt system med olika storlekar på geometriska former.

Inför Stockholmsmässan har Kasthalls inlett ett samarbete med en ny inredningsstylist, Lotta Agaton, som skapat den nya montern.

www.kasthall.com/sv-SE/