Global Gaming Factory

Global Gaming Factory: Kraftig tillväxt för Global Gaming Factory X AB

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 15:49 CEST

(Aktietorget: GGF)

40%-ig omsättningsökning. Stärkt balansräkning. Strategiska förvärv förbereds.

Stockholm den 22 april 2009. Global Gaming Factory Xs affär med One Roof Inc som offentliggjordes igår den 21 april 2009 innebär ett tillskott till Bolaget på ca. 9.5MSEK. Årsomsättningen ökar under 2009 med ca. 2.1 MSEK med hänsyn till nuvarande resultat och med hänsyn till bortfallet av intäkter från den avyttrade verksamheten samt med hänsyn till periodisering av intäkterna från One Roof. Denna intäktsökningen talar för en ökning av den totala omsättningen för 2009 med ca. 40% jämfört med föregående års.

Avyttringen av dotterbolaget Cybercafepro Inc, innebär ett tillskott på 6mkr i Bolaget vilket stärker balansräkningen rejält och ökar det finansiella handlingsutrymmet. Bolaget kommer nu att kunna öka expansionstakten på dataspelsmarknaden genom förvärv och samarbeten inom området.

Avtalet med One Roof Inc säkerställer Global Gaming Factorys tillgång till Cybercafepros internetkafeer för att avyttringen inte skall påverka strategin av att utnyttja den befintliga infrastrukturen negativt. Global Gaming Factory Xs skall marknadsföra och leverera sina tjänster av digital distribution av reklam och spel och även Money Transfer-tjänster till One Roofs internetkafeer. Global Gaming Factorys tjänst för digitaldistribution av spel är särskilt intressant för de One Roofs kaféer som är spelcenter. Global Gaming Factory Xs Money Transfer tjänster är av intresse för One Roofs samtliga kaffer.

Vidare innebär avtalet att Global Gaming Factory X AB säkerställer en viktig kunds åtagande genom reklamkontrakt med One Roof om One Roofs MIS tjänst till Global Gaming Factorys internetkafeer och spelcenter med den egenutvecklade annonsmotorn.

"Affären underlättar också pågående samtal med strategiskt intressanta företag och vi förebereder flera strategiska förvärv." sade hans Pandeya, VD, Global Gaming Factory X AB.

Ledningen ser mycket positivt på utvecklingen framöver.

"One Roof är en mycket kapitalstark partner med ett världsomspännande nätverk av kontakter och blir Global Gaming Factory X ABs viktigaste kund. Global Gaming Factory X AB kommer även att dra nytta av One Roofs samarbetspartners." sade Magnus Bergman, styrelseordförande i Global gaming Factory X AB.

Global Gaming Factory X AB

För mer information vänligen besök www.globalgamingfactory.com eller kontakta Hans Pandeya, Verkställande direktör, Global Gaming Factory X AB, +46 733 16 42 10

Om Global Gaming Factory X

Global Gaming Factory X AB (GGF) har världens största nätverk av internet caféer och spelcenters. Bolaget förser reklambyråer, mjukvaruförläggare och tjänsteleverantörer med tillgång till en dedikerad målgrupp av spelare som besöker dessa centers.

Global Gaming Factory X AB's helägda dotterbolag Smartlaunch A/S www.smartlaunch.com är den ledande förläggaren av mjukvaran för management system för internet caféer, som används av tusentals spelcenters världen över. Global Gaming Factory X AB har utvecklat en plattform för digital distribution för marknadsföring, försörjning av spel och tjänster och som kan utnyttja infrastrukturen av tusentals internet caféer för att nå den snabbt växande gruppen av spelare.