Global Gaming Factory

Global Gaming Factory X AB i storaffär

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 22:09 CEST

(Aktietorget: GGF)

Nettotillskott för Global Gaming Factory X AB på USD 1.1 miljon (9.5MSEK)

STOCKHOLM, den 21 april 2009 - Stockholmsbaserade Global Gaming Factory X AB (GGF), och OneRoof Inc., Kalifornien, USA redovisar idag villkoren i en omfattande affär med ett långtgående samarbete där OneRoof Inc, köper Global Gaming Factorys X Kanadensiska dotterbolag CyberCafePro, Inc. Affären är värd 1,1 MUSD (9.5 MSEK ) och innebär att de båda bolagen ska erbjuda en rad lösningar blir mer tillgängliga än tidigare på internet caféer och spelcenters.

OneRoof förvärver Global Gaming Factorys X Kandadensiska dotterbolag CyberCafePro, Inc. för
700 000 USD (6 MSEK). Global Gaming Factory X erhåller 250 000 USD (2,2 MSEK) för licenser och installationer av sina tjänster för; ranking system för gamers, digitala distributionssystem samt tjänster för utlandsbetalningar på OneRoofs och CyberCafePros centers. Global Gaming Factory erhåller 150 000 USD (1,3 MSEK) för att under en treårs period med sin annonsmotor marknadsföra OneRoofs webb-baserade MIS lösning till Global Gaming Factorys Smartlaunch internet caféer och spelcenters.

Överenskommelsen kommer att expandera OneRoofs marknad för deras MIS OneRoof Reports system och samtidigt möjliggöra Global Gaming Factorys X fokusering på dataspelsmarknaden i allmänhet och på den indiska dataspelsmarknaden i synnerhet. Överenskommelsen kommer att medge en sömlös integrering av Global Gaming Factory X och OneRoofs MIS teknik och möjliggör samtidigt att båda företagen kan expandera i en omfattning som inte var möjlig tidigare.

"Den här transaktionen markerar en ny start för Global Gaming Factory X på en finansiellt stadig grund, och frigör företagets tillväxtpotential. Dessutom ger den oss kapacitet att erbjuda en ännu mer omfångsrik portfölj av tjänster för våra kunder världen över, säger Hans Pandeya, VD, Global Gaming Factory X AB". "Genom att öka vår finansiella flexibilitet kommer Global Gaming Factory X i ett utmärkt läge för att fullgöra sin kortsiktiga tillväxt plan, som innefattar geografisk expansion i Asien och strategiska förvärv. En kraftansträngning i den snabbt ökande indiska markanden är särskilt viktig för oss nu när västvärlden befinner sig i finansiell turbulens.

"Vi är mycket tillfredsställda med samarbetet med Global Gaming Factory X och deras management team, säger Eric Spector, CEO, OneRoof, Inc. Deras draghjälp att öka räckvidden av vårt OneRoof Reports som en mjukvarutjänst för ökade vinster, höjd produktivitet per anställd, och anti-terror anpassning, och vår försäljning av Global Gaming Factorys tjänster till våra kunder kommer att bli en lönsam affär för båda företagen."

Winnipeg baserade Thomson Dorfman Sweatman LLP, agerade rådgivare i affärsuppgörelsen. Partner Doug Forbes säger att " Detta är en viktig milstolpe i Global Gaming Factory X ABs historia. Det är särskilt glädjande att ha bistått i denna transaktion under det rådande ekonomiska klimatet."

Thompson Dorfman Sweatman LLP, Winnipeg, Kanada, agerade rådgivare till Global Gaming Factory X AB.

DLA Piper, USA agerade rådgivare till OneRoof, Inc.
Om Global Gaming Factory X

Global Gaming Factory X AB (GGF) har världens största nätverk av internet caféer och spelcenters. Bolaget förser reklambyråer, mjukvaruförläggare och tjänsteleverantörer med tillgång till en dedikerad målgrupp av spelare som besöker dessa centers.

Global Gaming Factory X AB's helägda dotterbolag Smartlaunch A/S www.smartlaunch.com är den ledande förläggaren av mjukvaran för management system för internet caféer, som används av tusentals spelcenters världen över. Global Gaming Factory X AB har utvecklat en plattform för digital distribution för marknadsföring, försörjning av spel och tjänster och som kan utnyttja infrastrukturen av tusentals internet caféer för att nå den snabbt växande gruppen av spelare. För mer information vänligen besök www.globalgamingfactory.com eller kontakta Hans Pandeya, Verkställande direktör, Global Gaming Factory X AB, +46 733 16 42 10

Om OneRoof Inc, USA
OneRoof Inc är det första företaget som kan erbjuda en mjukvara som en specifik tjänsteföretagslösning (software-as-a-service (SaaS)) för publik geografisk datatillgång som ligger betydligt över nivån för single-site point-of-sale (POS) program.

Genom att ha erhållit ovärderliga erfarenheter i det egna nätverket av "browsing centers" på landsbygden i Indien och i Mexico, har det interna rapporteringsbehovet möjligjort att OneRoof kunnat ökat kapaciteten i de existerande webb-teknologierna och systemen för multi-enhetsrapporterings, och detta har lett till bättre försörjning av aktuell information för beslut för ökad lönsamhet, samt för bättre betjäning av "communities" (och fullständigt i överensstämmelse med anti-terror lagstiftning). OneRoof Reports är lätt tillgängliga via webläsare. För mer information vänligen besök www.oneroof.com, eller kontakta Eric Spector, CEO, OneRoof, Inc. +1 415.391.0556.