CGI

Global miljövecka stärker Logicas fokus på hållbar utveckling

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 11:32 CET

Logica, Sveriges största IT-tjänstföretag, genomför denna vecka för tredje året en global miljövecka. Syftet är att höja medvetenheten om miljön och det interna miljöarbetet hos de nästan 40 000 medarbetarna över hela världen. Miljö ska vara en självklar parameter i allt som sker i verksamheten, även efter att miljöveckan är slut.

Bland aktiviteterna i Sverige märks utlåning av elcyklar för att uppmuntra bättre resvanor, utbildningar om hållbara IT-lösningar samt lansering av en ny intern annonsmarknad för att kunna återanvända nya och gamla saker.

-      Hållbart företagande handlar om att sätta människan i centrum, säger Cecilia Pfannenstill, Miljöchef, Logica Sverige. För att vi ska kunna skapa hållbar tillväxt både inom vårt eget företag och åt våra kunder är det viktigt att var och en av våra medarbetare känner till hur just de kan ta miljöansvar. Det kan handla om att agera hållbart i sin egen vardag men också om att ge kunderna lösningar som gör dem mer klimatsmarta.

Totalt täcker miljöveckan fem globala teman – ett för varje veckodag – så som återvinning, miljövänligt resande och energibesparing. Inom ramen för miljöveckan sker dessutom en mängd lokala aktiviteter som plantering av träd i Indien, Filippinerna och Brasilien, samåkning med cykelbuss i Frankrike samt städning av en indisk kuststräcka.

Logica Sverige har sedan tidigare en miljöcertifiering enligt standarden ISO 14001 och uppmärksammades tidigare i år då man undertecknade det första gröna hyresavtalet med hyresvärden Vasakronan i Nacka. Under de två senaste åren har den svenska verksamheten minskat koldioxidutsläppen med över 27 procent. Logica-koncernen har tuffa miljömål som syftar till att sänka koldioxidutsläppen med 50 procent till år 2020. I samband med miljöveckan presenteras också Logica-koncernens hållbarhetsrapport för 2009.

Logica har en mängd lösningar som hjälper kunderna att minska sin miljöpåverkan. De omfattar allt från energihantering för svenska konsumenter och smart laddningsinfrastruktur för elbilar till att mäta koldioxidutsläpp i globala industriföretag.

Om Logica

Logica är ett ledande internationellt IT-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av IT- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög IT-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Läs mer på: www.logica.se

Presskontakter

Cecilia Pfannenstill, Miljöchef, Logica Sverige, tel: 040-25 11 73, e-post: cecilia.pfannenstill@logica.com