Global Utmaning

Global Utmaning startar nytt Östersjönätverk för unga jobb

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 07:59 CEST

Hur kan man stärka konkurrenskraften i Östersjöregionen genom en politik som skapar jobb för unga? Och vad kan Sverige lära av andra länder i Europa? Det tänker tankesmedjan Global Utmaning ta reda på genom ett nytt Östersjönätverk för unga och jobb. En satsning som nu finansieras av Svenska Institutet.

Med stöd av Svenska Institutet som beviljat sk såddfinansiering, kommer Global Utmaning att jämföra erfarenheter från olika länder, där några varit framgångsrika och några mindre framgångsrika. Jämförelser som sedan kommer diskuteras vid seminarier i flera länder runt Östersjön.
- Frågan om unga och jobb är en otroligt viktig framtidsfråga. Både för Sverige och andra länder i Europa, konstaterar Kristina Persson, ordförande i Global Utmaning. Vi är mycket glada för stödet från Svenska Institutet och är övertygade om att vi med den här satsningen kan sprida lärdomar och erfarenheter som kan göra nytta både i Sverige och andra länder i Östersjöregionen.

Inom ramen för projektet kommer en antologi om ungdomsarbetslöshet i Europa med bidrag från ledande europeiska arbetsmarknadsforskare att tas fram. Antologin kommer bland annat att presenteras i samband med Swedbanks tillväxtdagar i Linköping i maj 2013.
- Vi ser det här som ett första steg i ett flerårigt arbete med fokus på jobben och Europa, säger Kristina Persson. Ungdomsarbetslösheten är verkligen en av Europas stora utmaningar och kräver ett långsiktigt perspektiv.

Kenneth Abrahamsson, adjungerad professor vid Luleå Tekniska Universitet och senior rådgivare vid Global Utmaning kommer att tillsammans med andra medarbetare vid kansliet att medverka i genomförandet av projektet, antologin och seminarierna till våren.

För mer information:
Kristina Persson, ordförande Global Utmaning +46(0)705959948

Global Utmaning är en fristående tankesmedja. Vi är ett kvalificerat nätverk från samhälle, näringsliv och forskning som verkar för lösningar på de globala utmaningar som rör ekonomi, miljö och demokrati.