Naturskyddsföreningen

Global vattenförsörjning kräver nytänkande

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2006 11:21 CET

- Nästan 30 år efter FN:s första vattenkonferens dör tiotusentals människor dagligen i sjukdomar som beror på brist på vatten av god kvalitet. Nu måste regeringarna öka sina ansträngningar och söka nya lösningar, säger Mikael Karlsson, ordförande i SNF inför World Water Forum i Mexico City.

SNF deltar i mötet genom Göran Ek, på SNF:s internationella avdelning. Han ingår i den officiella svenska delegationen. Totalt samlas tusentals experter, politiker och representanter för organisationer för att diskutera världens vattenproblem.

- Hittills har Världsbanken, regeringar och industri sökt storskaliga lösningar. Man har investerat mångmiljardbelopp i tusentals gigantiska dammar och regleringssystem. Ändå saknar de flesta fattiga bra och billig vattenförsörjning och effektiva bevattningssystem, berättar Göran Ek.

I Ghana, Paraguay, Zambia och Zimbabwe har några av världens största dammar byggts. De förstör miljön och tvingar miljontals människor från sina landområden. Stora bevattningsanordningar gynnar främst de största markägarna. De mer än 500 miljoner små jordbrukare som hör till världens fattigaste bor ofta långt från sådana bevattningssystem och elektricitet.

- Småskaliga och decentraliserade vattenförsörjningsprojekt till lägre kostnader är inte särskilt attraktiva, berättar Göran Ek. De genererar få expertkontrakt och liten politisk prestige. Men de är effektiva när det gäller att minska fattigdomen och de kan starta snabbt.

SNF:s internationelle sekreterare Göran Ek finns på plats i Mexico City och kan kontaktas på tel 070-759 48 68.

Läs mer om vatten: http://www.snf.se/verksamhet/vattenkraft/internationellt.htm

Eva-Lena Neiman, vik pressekreterare, SNF, tel 070-655 46 10