Globe Forum

Globe Award 2009: Svensk miljöforskning kan nomineras till internationellt hållbarhetspris

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 11:33 CEST

Det ledande hållbarhetspriset Globe Award syftar till att upptäcka och uppmuntra forskare, innovatörer, städer och företag framträdande inom hållbar utveckling. Svenska forskare och forskningsprojekt intresserade av nominering kan ansöka på www.globeaward.org fram till den 26 april 2009. Nomineringarna offentliggörs den 5 maj. Priset delas ut den 3 juni i Stockholm av H.K.H. Kronprinsessan Victoria.

Globe Award vill uppmärksamma och belöna de bästa lösningarna och initiativen inom hållbar utveckling. Priset delas ut i fyra kategorier: Sustainability Research, Sustainability Innovation Award, Sustainable City Award och Sustainability Reporting Award.

Globe Award 2009 blir nu större och mer betydande än tidigare då nomineringar från hela världen välkomnas. Juryn med internationella toppnamn inom hållbar utveckling, borgar för att de mest nytänkande och visionära forskarna, innovatörerna, städerna och företagen lyfts fram.

- Det är nödvändigt att stödja forskning och innovation för att hitta lösningar på nu kända problem med bäring på klimatfrågan, fattigdomsbekämpning och välfärdsutveckling. Ett Globe Award demonstrerar proaktivitet och bästa praxis i de största utmaningar vi någonsin stått inför, säger Globe Awards ordförande Lars-Olle Larsson, Partner i PricewaterhouseCoopers.

Ordförande i årets jurygrupp för bästa forskning är Mohan Munasinghe, Nobelpristagare 2007, och vice ordförande I FN:s mellanstatliga panel för klimatfrågor.

- The Globe Sustainability Research Award är ett ledande pris som uppmärksammar innovativa och framstående insatser för att främja de ekonomiska, sociala och miljömässiga dimensionerna inom hållbar utveckling, säger Mohan Munasinghe, mottagare av Nobels fredspris 2007, vice ordförande i IPCC och ordförande i jurygruppen för Globe Sustainability Research Award.

Förra årets vinnare av Globe Awards forskarpris var SIRP, Umeå School of Business med motiveringen "För enastående och gripbar forskning inom CSR-området".

För mer information kontakta gärna:

Lars-Olle Larsson, Juryns huvudordförande, Partner i PricewaterhouseCoopers Sverige. Mobil: 0709 29 39 83 E-post: lars-olle.larsson@se.pwc.com

Martina Nee, Manager Globe Award, Globe Forum Stockholm. Mobil: 073317 53 55 E-post: martina.nee@globeforum.com

Jury Globe Sustainability Research Award

Mohan Munasinghe, Chairman
Nobel Peace Prize Laureate 2007 as Vice Chairman of the UN Intergovernmental Panel on Climate Change.

Dr. Mona Makram-Ebeid
Former member of the Egyptian Parliament and Professor of Political Science at the American University, Cairo, Egypt.

Fred Dubee
UN Global Compact, Senior Advisor working extensively in China and throughout Asia.

----

Globe Award startades 2007 av affärsnätverket och marknadsplatsen Globe Forum som ett svenskt pris för att stödja och uppmuntra framgångsrikt och nytänkande CSR-arbete. Efter att Globe Award på kort tid vunnit uppskattning och erkännande i Sverige kände initiativtagarna att det var naturligt för Globe Award att ta steget ut i världen. Från och med 2009 har därför Globe Award utökats till att omfatta hållbar utveckling i alla delar av världen.