Globe Forum

Globe Award 2009: Svenska miljöinnovatörer kan nomineras till internationellt hållbarhetspris

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 11:08 CEST

Det ledande hållbarhetspriset Globe Award syftar till att upptäcka och uppmuntra forskare, innovatörer, städer och företag framträdande inom hållbar utveckling. Svenska miljöinnovatörer intresserade av nominering kan ansöka på www.globeaward.org fram till den 26 april 2009. Nomineringarna offentliggörs den 5 maj. Priset delas ut den 3 juni i Stockholm av H.K.H. Kronprinsessan Victoria.

Syftet med Globe Award är att upptäcka och uppmuntra forskare, innovatörer, städer och företag framträdande inom hållbar utveckling. Globe Award 2009 blir i år större och mer betydande än någonsin då nomineringar från hela världen välkomnas.

Svenska innovatörer och miljöteknikföretag intresserade av nominering till Globe Award kan ladda ner en ansökan på www.globeaward.org där det även finns mer information. Sista dag för nomineringar är den 26 april 2009. Nomineringarna offentliggörs den 5 maj.

Globe Award vill uppmärksamma och belöna de bästa lösningarna och initiativen inom hållbar utveckling. Priset delas ut i fyra kategorier: Sustainability Innovation, Sustainability Research, Sustainable City och Sustainability Reporting. Juryn, med internationella toppnamn inom hållbar utveckling, borgar för att de mest nytänkande och visionära innovatörerna, forskarna, städerna och företagen lyfts fram.

- Det är nödvändigt att stödja forskning och innovation för att hitta lösningar på nu kända problem med bäring på klimatfrågan, fattigdomsbekämpning och välfärdsutveckling. Ett Globe Award demonstrerar proaktivitet och bästa praxis i de största utmaningar vi någonsin stått inför, säger Globe Awards ordförande Lars-Olle Larsson, Partner i PricewaterhouseCoopers.

Ordförande i årets jurygrupp för bästa hållbara innovation är Philip A. DesAutels, Chef för Microsoft's Academic Evangelism.

- Hållbar utveckling är en utmaning. Det är inte lätt, det kostar pengar och det tar tid - men det är helt avgörande för vår världs framtid. Globe Award bidrar till att höja medvetenheten om vikten av hållbar utveckling och inspirera andra att anta utmaningen. Vi stöder Globe Forums arbete med att identifiera och erkänna världens ledande hållbara innovationer genom Globe Award och vi vill starkt uppmuntra innovatörer att ansöka, säger Gus Weber, Business Development och Community Relations Manager, New England Research & Development, Microsoft Corporation.

- För ett nystartat företag som Rehact AB betydde priset otroligt mycket och innebär ett erkännande som inte går att mäta. Jag ser mycket ljust på framtiden, säger Rehacts vd Svante Bengtsson, förra årets vinnare av Globe Award i kategorin bästa CSR-entreprenör.

För mer information kontakta gärna:

Lars-Olle Larsson, Juryns huvudordförande, Partner i PricewaterhouseCoopers Sverige. Mobil: 0709 29 39 83 E-post: lars-olle.larsson@se.pwc.com

Martina Nee, Manager Globe Award, Globe Forum Stockholm, Mobil: 073 317 53 55 E-post: martina.nee@globeforum.com

Jury Globe Sustainability Innovation Award

Philip A. DesAutels, Chairman
Microsoft's manager of Academic Evangelism, USA

Dr. Pierre Berthon
Holds the Clifford F Youse Chair of Marketing and Strategy at Bentley University, MA, USA.

Charlotte Masiello-Riome
Communication Expert Consultant for the Food and Agriculture Organization of the UN.

Leyland Pitt
Professor of Marketing, Segal Graduate School of Business, Simon Fraser University, Vancouver, Canada. Senior research Fellow, Leeds University Business School, the UK.

Rias van Wyk
Prof. and Director of Technoscan® Centre Minnesota, USA, and a former Director of the Management of Technology (MOT) program, University of Minnesota.

----------

Globe Award startades 2007 av affärsnätverket och marknadsplatsen Globe Forum som ett svenskt pris för att stödja och uppmuntra framgångsrikt och nytänkande CSR-arbete. Efter att Globe Award på kort tid vunnit uppskattning och erkännande i Sverige kände initiativtagarna att det var naturligt för Globe Award att ta steget ut i världen. Från och med 2009 har därför Globe Award utvidgats till att omfatta hållbar utveckling i alla delar av världen.