Globe Forum

Globe Forum expanderar och anställer två kända miljöprofiler

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 16:16 CET

Globe Forum som är Europas snabbast växande marknadsplats för miljö-innovationer fortsätter att expandera genom värvning av två starka miljöprofiler, Anders Modig och Bertil Rosquist. Båda kommer nu senast från miljöteknikkonsulten Sweco.

Anders Modig, erkänd expert på hållbarhetsfrågor, är doktor i polarekologi och har en gedigen bakgrund inom miljöområdet. Anders axlar nu rollen som Programchef med ansvar för Globe Forums programinriktning. Anders har bl.a. tidigare arbetat som Naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF, som miljöansvarig på Polarforskningssekretariatet och nu senast som gruppchef på Sweco med ansvar för klimat- och hållbarhetsfrågor.  – Det ska bli oerhört roligt att få komma till en miljö där action verkligen är ett ledord och där det handlar om att effektivt knyta ihop olika internationella naturvårdsintressen med företagsintressen.

Bertil Rosquist, är civilingenjör och har arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor de senaste 15 åren. Innan Bertil började arbeta på Sweco arbetade han som miljöchef på Svenska McDonald’s, men har också varit delaktig i McDonald´s globala miljöarbete. Han har även stor erfarenhet av arbete med kommunikationsfrågor från sin tid på McDonald’s. Bertil sitter också i styrelsen för miljöorganisationen Ingenjörer för Miljön.

– Jag brinner verkligen för nya idéer och innovationer och det ska bli oerhört spännande och utmanande att bli delaktig i att skapa förutsättningar för att snabbt få ut ny teknik på marknaden som kan hjälpa oss lösa klimatfrågan, som jag ser som mänsklighetens hittills största utmaning.

Globe Forums VD, Johan Gorecki säger...

När vi gjorde vår nyemession i våras och tog in två nya ägare 6:e AP fonden och Ryllanderska stiftelsen så var vår tyldiga stragegi att stärka vår kompetens framförallt inom områdena klimat och hållbar utveckling. Jag är därför mycket glad över att Anders Modig och Bertil Rosquist har valt att börja jobba på Globe Forum.

För mer information kontakta:

Johan Gorecki, vd och grundare Globe Forum, johan.gorecki@globeforum.com, Tel. 0704 82 82 82

Globe Forum är en internationell marknadsplats för innovation och hållbar utveckling, med experter, innovatörer och företag. Globe Forum i Stockholm 2009 lockade mer än 1300 företagsledare, entreprenörer, akademiker och politiska ledare från Europa, Asien och de mest dynamiska tillväxtmarknaderna. Under hösten arrangerades Globe Forum även i Gdansk.

Planerade mötesplatser under 2010:

Stockholm 28-29 April

Dublin 15-16 September