Spray, Spraydate och Passagen

Glocalnet förvärvar Spray Telekom

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 08:00 CET

Glocalnet AB och Spray Telekom AB meddelar i dag att Glocalnet förvärvar samtliga utestående aktier i Spray Telekom. Säljare är Lycos Europe. Glocalnet betalar 172 Mkr för Spray Telekom.

– Förvärvet är strategiskt viktigt för Glocalnet. Spray Telekom är den sista stora oberoende aktören på den svenska bredbandsmarknaden. Genom förvärvet ökar Glocalnet sin andel av bredbandmarknaden från omkring 6 procent till 10 procent. Vi ser stora synergieffekter som vi över tid kommer att kunna föra vidare till våra kunder, säger Martin Tivéus, VD Glocalnet.

Förvärvet innebär att Glocalnet tar över bolaget Spray Telekom med personal, IT-system och kundservice. Förlaget Aller har tidigare förvärvat portalen Spray.se som inte berörs av denna transaktion.

Spray-koncernen omsatte 437 MSEK i fjol, varav 400 MSEK kunde hänföras till Spray Telekoms verksamhet. Förvärvet är villkorat av godkännande från berörda konkurrensmyndigheter.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Martin Tivéus, VD Glocalnet, Tfn: 0733 780 108, e-mail: martin.tiveus@glocalnet.se

Utmanaren Glocalnet utvecklar och marknadsför telekomtjänster till låga priser: fast och mobil telefoni samt bredband. Glocalnet är Sveriges tredje största kompletta teleoperatör på privatmarknaden efter Telia och Tele2 med drygt 500 000 användare. Företaget har cirka 80 anställda och ägs av Telenor.