Glocalnet AB

Glocalnet gör bredband till en massmarknadsprodukt - sänker priserna dramatiskt

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 08:34 CEST

Glocalnet tar ett nytt steg i sin satsning på bredbandsmarknaden genom att erbjuda ADSL för endast 199 kronor per månad. Den typiska bredbandskunden betalar i dag cirka 300 kronor eller mer för samma tjänst. Med sitt nya erbjudande siktar Glocalnet både på de konsumenter som idag betalar dyrt för ADSL och på de 2 miljoner människor som fortfarande använder uppringt Internet. Målet är att bli Sveriges tredje största bredbandsleverantör.

Glocalnet erbjuder från och med idag ADSL med en hastighet av 0,5 Mbit/s från 199 kronor per månad. Det kan jämföras med marknadspriset på 295-339 kronor. För 8 Mbit/s är priset från 249 kronor jämfört med marknadspriset 339-449 kronor per månad. Erbjudandet kan inledningsvis utnyttjas av en tredjedel av de svenska hushållen, en andel som väntas att öka till femtio procent inom ett år.

- Genom lägre priser och genom att stå på kundernas sida har vi blivit Sveriges tredje största leverantör av fast telefoni på privatmarknaden. Med samma filosofi är vårt mål att bli den tredje största operatören på bredbandsmarknaden, säger Glocalnets VD Jan Edholm.

- Idag har över 80 procent av svenska folket möjlighet att få bredband hemma, men bara 25 procent utnyttjar möjligheten. Prissänkningen riktar sig mot både konsumenter som idag betalar dyrt för ADSL och de som av prisskäl inte velat skaffa sig en fast uppkoppling. Nära två miljoner svenskar använder fortfarande uppringt Internet. Dessa kan nu byta till en snabb uppkoppling till en låg kostnad.

Glocalnets offensiva satsning på ADSL beräknas medföra kostnader på i storleksordningen 100 mkr fram till och med utgången av 2005. Detta innebär att Glocalnet kommer att redovisa betydande förluster under samma period på grund av ökade satsningar på mark- nadsföring och kostnader för kundaktivering.

- Prissättningen vid de förvärv som genomförts i branschen under året visar att det för närvarande är väsentligt mer kostnadseffektivt att växa organiskt. Vår investering i tillväxt inom ADSL är positiv för företagets långsiktiga lönsamhet, avslutar Jan Edholm.

För ytterligare information kontakta:
Jan Edholm, VD, Glocalnet
Tel: 0733-78 01 02 eller 08-566 34 100

För pressbilder/grafik eller bokning av intervju, vänligen kontakta: Hanna Ohlsson, tel 0709-22 91 77 eller Aurora Söderberg, tel 0709-22 91 72