Skyscanner

Glöm Asien – Europa hetast bland svenska backpackers

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:54 CEST

Så mycket som var fjärde svensk har någon gång lämnat landet med endast en ryggsäck som packning. Men tvärt emot vad många kanske tror så är det inte exotiska Asien som lockar flest svenskar att backpacka. Istället är det Europa som är allra hetast. Det visar flygjämförelsesajten Skyscanners nya undersökning. Det annars så populära resmålet, USA, har dock ännu inte lyckats hänföra svenska backpackers.

I en undersökning gjord av flygjämförelsesajten Skyscanner har svenska folket svarat på frågor om resande och backpacking. Resultatet visar att var fjärde svensk, 24 procent, någon gång har backpackat. Dessutom har mer än var tionde, tolv procent, backpackat fler än en gång. Undersökningen visar också att fler kvinnor än män har gett sig ut på långresa med ryggsäcken. Av dem är det hela 28 procent som någon gång backpackat, motsvarande siffra bland männen är 22 procent.

När det kommer till var svenskarna helst backpackar så är det Europa som ligger i topp. Nästan två av tre som backpackat har nämligen gjort det i Europa. På andra plats kommer Sydostasien med 26 procent, följt av Norden där 23 procent har backpackat. Svenskfavoriten USA har dock ännu inte blivit en favorit bland backpackers. Endast åtta procent av svenskarna har gjort sin rundresa där.

– Backpacking är ett av de absolut bästa sätten att se och uppleva världen på. Friheten det innebär att ge sig av med enbart en ryggsäck är dessutom svår att överträffa. En lång backpackingresa behöver heller inte kosta skjortan. Är man flexibel med både destination och datum kan man hitta både billiga flygbiljetter och boende, säger Annica Jansson, Nordenchef på flygjämförelsesajten Skyscanner.

Här backpackar svenskarna helst* – Topp 5

1.  Europa   65 %
2.  Sydostasien  26 %
3.  Norden 23 %
4.  Oceanien  14 %
5.  Övriga Asien  13 %

*Med backpacking avses att besöka ett eller flera länder med endast en ryggsäck som packning.

Om undersökningen

Undersökningen är beställd av Skyscanner och genomförd av undersökningsföretaget YouGov. Undersökningen har 1014 respondenter och är statistiskt säkerställd på riksnivå.

Om Skyscanner
Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor och hjälper konsumenter att snabbt jämföra mängder av flygresor hos över 1000 flygbolag, både lågprisbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS. Sajten finns i 40 länder och på 30 olika språk. Totalt besöker över 50 miljoner användare Skyscanners hemsida varje månad. Skyscanners mobilapp är gratis och finns tillgänglig för iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry samt Windows och har laddats ner över 20 miljoner gånger. Skyscanner grundades 2003 och har idag över 200 anställda. Följ oss på Twitter och Facebook.