Svalöf Weibull AB

Glömmer du att vattna? Det gör inget!

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 09:28 CET

Dagarna blir längre och ljuset tilltar - snart vill dina krukväxter få lite omvårdnad och planteras om. Om du har dåligt med tid eller bara vill förenkla vardagen ska du plantera om dina växter i vulkansten, en ny produkt från Weibull Trädgård som gör att du slipper vattna så ofta.

Minska dina måsten
Genom att byta ut blomjorden mot vulkansten förenklar du vardagen och minskar passningen av dina krukväxter. Byt ut jorden i krukan till vulkansten och vattna upp växten till hälften i en helt tät ytterkruka. Vulkanstenens fuktighetshållande förmåga göra att du inte behöver vattna på 2-3 veckor.
Suveränt i semestertider eller om man bara vill förenkla vardagen en smula!

Vulkanstenen fungerar alldeles utmärkt som substitut för blomjord och som strukturhållare i jordar. Vulkanstenen kan även med fördel användas som dekorationsmaterial i inomhusplanteringar. Den finns både i grått och rött och säljs i 8-litersförpackningar som är lätta att bära hem och kostar cirka 59 kr i butikerna.

Ett alternativ för allergikern
Vulkanstenen är ett miljövänligt oorganiskt naturmaterial ifrån vulkanen Hekla som är blandat med lergranulat och långtidsverkande växtnäring.
Den skyddar även plantan mot svampar, bakterier och skadedjur vilket gör den till ett utmärkt alternativ för allergiker då inga svampar kan etablera sig i vulkanstenen.

För mer information, kontakta:
Per von Borstel, produktchef jord, Weibull Trädgård AB, tel 0414-44 38 31
Maria Nilsson, presskontakt Weibull Trädgård AB, tel 0414-44 38 35

Högupplösta bilder finns på www.weibulls.com

Svalöf Weibull AB är ett lantbruks- och trädgårdsföretag som till 60 procent ägs av Lantmännen och till 40 procent av tyska BASF. Svalöf Weibull arbetar på en internationell marknad, har cirka 400 anställda och omsätter 1 miljard kronor. Kärnverksamheten är växtförädling och produktion av utsäde för framför allt Nord- och Centraleuropa. Dotterbolaget Weibull Trädgård AB är Nordens ledande trädgårdsföretag med välkända varumärken som Weibulls och Hammenhögs.