Birds Will Sing For You Enterprises

GMLSTN Jazz släpper datum och sina första akter!

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 14:20 CET

För tredje året i rad är succéfestivalen GMLSTN Jazz tillbaka och går av stapeln i Göteborg mellan 23 – 30 april. Festivalen är en internationell jazzfestival som utspelar sig på klubbar och teatrar runt om i staden och har som ambition att sätta Göteborg på den internationella jazzkartan. Festivalen tar jazz till nya miljöer, sammanhang och scener och erbjuder ett brett program som också tänjer på gränserna till vad jazz kan vara, här finns något för alla.

Det är ett spännande år med internationella, nationella och lokala jazzartister för en veckas lång jazz- festival. Första klara akterna är bland annat två stycken Grammy-nominerade akter, Hiatus Kaiyote och Chris Potter Quartet, som har spelat med Steely Dan, Herbie Hancock och Dave Holland under sin karriär. Vi kommer även, bland mycket annat, att få se svenska favoriter som Oddjob och Isabella Lundgren, som vann ”Årets musiker” i Sveriges Radios Jazzkatten 2015.

”Vi känner oss privilegierade att få möjligheten att arbeta med så många hårt arbetande jazzorganisationer och musiker i Göteborg för att presentera ett ännu bredare utbud av jazz. Det är alltid en ära att kunna fira den livliga jazzscenen i Göteborg och arbeta tillsammans med dem som har gjort så mycket för att skapa en stor jazzscen. Dessutom är vi glada över att även inhysa GMLSTN Jazz till en av de kulturella mittpunkterna i Göteborg, Stadsteatern, och presentera det två gånger Grammy-nominerade bandet Hiatus Kaiyote till Göteborg”. - Eric Arellano, konstnärlig ledare för GMLSTN Jazz.

2014 hade GMLSTN Jazz 140 musiker på plats, från sex olika länder. 2015 hade festivalen samarbete med 11 jazzklubbar/organisationer. Några artister som har deltagit i festivalen är Snarky Puppy, Rigmor Gustafsson & Bohuslän Big Band, Soil Collectors, Malin Wättring 4 och Matthew Stevens Group.

OM ARTISTERNA:

Det australiska bandet Hiatus Kaiyote debuterade på musikscenen med neosoul-skivan “Tawk Tomahawk” 2012 och släppte ett andra album “Choose Your Weapon” under 2015 som spänner över funk, soul, psykedelisk rock, elektronika och hip hop. Skivan har hyllats världen över och finns med på de flesta topplistor över årets bästa album. Bandet nominerades 2016 till en Grammy i kategorin Best RnB Performance.

En världsartist och legend besöker GMLSTN Jazz 2016. Den Grammy-nominerade musiker Chris Potter beskrivs av många som den viktigaste saxofonisten ur sin generation. Med samarbeten som sträcker sig från Steely Dan och Herbie Hancock till John Scofield och Ray Brown, inkluderar Potters imponerande diskografi 15 album som frontman och övriga framträdanden på över 100 album. DownBeat Magazine har kallat honom "en av de mest studerade (och kopierade) saxofonisterna på vår planet".

Oddjob släppte förra året det hyllade albumet "Folk" och spelar på Folk. Perfekt kombo tänker vi. Oddjob har sedan 2002 gjort den svenska jazzen till en bättre plats att vara på, genom en unik känsla för såväl sväng som experimentlusta. Det finns en känsla av jazzens 60­tal i anslaget men med lika mycket framtid i soundet, som på nya plattan berikats med än mer sampling och analog elektronik. 2014 prisades bandet för sitt barnalbum "Jazzoo". Oddjob gör musik som är snygg, rytmisk, samspelt och lekfull. Och allt detta gör dom utan tvekan till ett av landets absolut främsta jazzgrupper.

Som mottagare av Louis Armstrong och Anita O’day­stipendiet, och med en röst som har jämförts med Billie Holiday och Monica Zetterlund, har Isabella Lundgren blivit en respekterad artist på den internationella jazz­scenen. Vid 18 års ålder flyttade Isabella från hemorten Karlstad till New York för att studera musik på New School University. Hon blev snabbt et välkänt namn på New Yorks jazzscen och samarbetade med artister som Gavin Degraw, The Little Dead och Eddy Davis. Isabella har släppt två hyllade album, ”It had to be you” (2012) och ”Somehow life got in the way” (2014), den senare belönades också med en prestigefylld “Golden Record”. 2015 tog Isabella emot Sveriges Radio P2s åtråvärda pris som Årets Musiker med motiveringen “Hon kombinerar sin talang med ett starkt och djupt engagemang som bär långt utanför scenen. Med en unik, personlig röst som alltid menar allvar har hon under senare år uppvisat en fantastisk musikalisk utveckling.”

Press:
Birds Will Sing For You