Lacinai Communication & Performance Development AB

Go slow

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 10:44 CEST

Du hamnar i en liten kö på mataffären. Vad gör du? Ner med blicken och kolla status.

Du är ute och springer. Vad gör du? Du sätter i lurarna och skärmar av.

Du ska äta lunch. Vad gör du? Du hittar restaurangen med den snabbaste maten, kastar i dig den och gör 15 ärenden innan du studsar in i konferensrummet för nästa möte.

I Italien började en rörelse för ett antal år sedan. En motreaktion mot all snabbmat. Den kallas för Slowfood. Mat tillagat från grunden. Det ska ta tid. Det är viktigt att det tar tid. Varför? För att kvaliteten blir bättre. Go Slow-rörelsen bygger på samma tanke att du fattar bättre beslut om du taggar ner, tar det lugnt, ger dig och gruppen tid att reflektera och besluta istället för att bara köra på. (Googla Trine Grönlund om du vill veta mer)

För mig är det resonemanget en stor utmaning. Jag fattar hellre ett beslut och ändrar längs vägen än att stå still och stampa. För det är så jag ser det. Att jag skulle stå still och stampa. Nej tack. Rörelse ska det vara. Fartvind i håret. Det kräver mindre energi att fortsätta röra sig än att starta.

Men kanske, kanske finns det något att begrunda ändå....

Läs resten på: http://www.lacinai.se/tankar/go-slow-fran-mitt-manadsbrev/

Jag får dig att kommunicera och agera på topp i möten med andra. Då får du ett roligare och mer lönsamt jobb när du chefar, säljer och presenterar.