Universal Music Sweden

Goat släpper ny singel på Record Store Day – Dreambuilding/Stonegoat

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2013 14:35 CEST

Frågetecknen kring medlemmarnas identiteter, bakgrund som voodoo-präster och ett sound som knappt tidigare hörts från ett band från våra breddgrader gjorde Goats debutalbum World Music till ett av de tveklöst mest omtalade albumen under 2012.

Stranded Rekords släpper nu med stolthet nya 12”singeln Dreambuilding / Stonegoat på Record Store Day den 20:e april. Dreambuilding/Stonegoat släpps i limiterad upplaga om 1000 ex. på vit vinyl. Singeln släpps som 7” i England den 3:e juni på Rocket Recordings och i USA den 4:e juni på legendariska Sub Pop records.

Grammisnominerade ”World Music” har tagit Goat långt. Från hembyn Korpilombolo i Norrlands djupaste skogar till England och USA. I sommar väntar spelningar på några av världens mest välrenommerade festivaler bl.a. Primavera, Glastonbury, Roskilde och Way Out West.

Sagt om Goat

"World Music sounds incredible – a pitch-perfect mix of Black Sabbath, Can, Fela Kuti, Funkadelic and the northern-lights psych of countrymen such as Pärson Sound or Träd Gräs och Stenar. The Guardian *****
"...surging, mercurial lead guitar battles big-mama blues wailing over bent boogie rhythms, before melting into a spooked, satanic acoustic-guitar fade." Sunday Times

World Music…it’s fun and often dizzying, employing a kaleidoscope of unexpected tones and far-flung influences.” Pitchfork