2B Sleeping

God nattsömn med smarta sovplagg - nominerad till Årets Företagare i Umeå

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 09:01 CEST

Varumärket 2B, som ägs av brattsell marketing ab och Birgitta Brattsell, är nominerad av Företagarna Umeå till Årets Företagare. Syftet med priset är att lyfta fram de företagare och entreprenörer som brinner för sina idéer och arbetar hårt med sitt företagande.

- Det är människan bakom företaget vi vill synliggöra, säger Ann Klefbohm ordförande företagarna Umeå.

Utmärkelsen delas ut till den företagare som under året utfört en utmärkande prestation och genom sin personlighet fungerat som inspirationskälla och förebild för andra företagare.

Del av motiveringen lyder:

"Via en artikel 2006 i New York Times fick Birgitta Brattsell tips om en ny produkt. Hon såg affärsmöjligheten att ta hem den för nå ut till en väl definierad målgrupp; folk som får sömnproblem för att de svettas. Ett år senare var det egna varumärket 2B registrerat och försäljningen av 2B sovplagg startade via E-handel. Visionen att inom fem år finnas på marknader i Europa känns idag fullt realistisk. Med små medel, stark vilja och entreprenöranda har Birgitta Brattsell visat att det är möjligt att gå från idé till ett lönsamt företag här i Umeå."

Prisutdelning sker på UmeåGalan 2008 den 13 november i Umeå.

För mer information kontakta Ann Klefbohm, Ordförande Företagarna Umeå på telefon 070-201 66 28 eller besök www.umeagalan.se

Produkt- och företagsfakta 2B

Närmare 1,3 miljoner svenska kvinnor beräknas lida av klimakteriebesvär. Ett av de vanligaste besvären under klimakterieperioden är nattliga svettningar vilka i sin tur påverkar humör och allmäntillstånd även under dagen. Numera finns ett nytt sovplagg som minskar problemen genom att transportera bort fukt från huden med ett unikt bomullsmjukt tyg.

Sovplaggen har liknande effekt som andra funktionskläder, men är mjuka som bomull. Det patenterade tygmaterialet har en speciell struktur, samt är vävt med en teknik som gör att det suger upp fukt från huden genom tyget för att sedan avdunsta. De unika fuktavledande egenskaperna finns kvar genom hundratals tvättar.

Sovplaggen är lättskötta, mjuka och skrynkelfria, de har inga obekväma sömmar som kan skava och modellerna är skurna för att kunna ta hand om speciellt utsatta hudområden. Förutom fyra olika sovplagg för kvinnor finns t-shirt för män och även ett örngott i samma material.

2B sovplagg fungerar även bra för andra grupper som har problem med nattsvett, till exempel personer med hormonrubbningar, cancerpatienter samt gravida kvinnor.

Försäljning sker genom egen webbplats www.2bsleeping.se

För mer information, kontakta:
Birgitta Brattsell, telefon 090-77 96 90, e-post info@2bsleeping.se

Mer fakta och pressbilder: www.2bsleeping.se