Galleri Fagerstedt

GOD SMAK - nya skulpturer av FREDRIK HELANDER på Galleri Fagerstedt

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2015 13:51 CEST

VERNISSAGE TORSDAG DEN 20 AUGUSTI KL 16 - 20

"TALK" I UTSTÄLLNINGEN LÖRDAGEN DEN 29 AUGUSTI KL 14 - 15.30 med Kerstin Wickman (prof em i form- och designhistoria), Andreas Nobel (fil dr + Uglycute) och Fredrik Helander. Moderator: Elisabeth Fagerstedt

Målet med Helanders skulpturprojekt GOD SMAK är att fördjupa sig och att förstå funktionalismens bakgrund, dess kärna och att knyta ihop den traditionella funktionalismen med den samtida funkistrenden. Resultatet är åtta skulpturer. De utgår från samtida arkitektur och design som i sig relaterar till funktionalism på olika sätt. Förlagorna har transformerats till något annat och fått en ny funktion. Exempelvis har ett hörnfönster från byggnaden "Waterfront" i centrala Stockholm blivit en hörnspegel och brickan "Kaleido" av Klara von Zweigbergk har blivit en rumsavskiljare.

Skulpturerna har en estetik i funktionalistisk anda; de är strikta och vitlackerade. Med en underliggande humor fungerar de som "conversation pieces" och kan öppna upp för tankar och diskussioner kring funktionalism, smak och stil.

I Fredrik Helanders senaste projekt fördjupar han sig alltså i svenska smak- och stilideal. Ända sedan stockholmsutställningen (1930) har ”god smak och stil” förknippats med funktionalismen, en formgivning som uppstod ur en idé om att föremål och arkitektur skulle gestaltas utifrån dess funktion, dess material och dess tillverkningsprocess.

Formgivarens och arkitektens roll var att ge dessa parametrar goda proportioner och en naturlig och enkel skönhet utan överflödig dekoration. Utformningen utgick mer från praktisk funktion än efter estetiska behov. Här uppstod en tidstypisk stil som då och än idag representerar "god smak".

Men vet vi idag egentligen vad funktionalismen är? Mycket av det som produceras idag inom design och arkitektur kallas "funkis" eller "nyfunkis" men är kanske inte detsamma som funktionalism. Kanske är det samtida mer av ett rent estetiskt förhållningssätt än vad det var på 1930-talet?

GALLERI FAGERSTEDT representerar svensk och internationell samtidskonst av hög kvalitet. I galleriets profil finns såväl unga och lovande konstnärer som etablerade och välkända. Galleriet drivs av ELISABETH FAGERSTEDT AB sedan december 2013 och verksamheten präglas av stor konstvetenskaplig kompetens och långvarig erfarenhet från samtidens konstscen.