Sackeus AB

Goda chokladnyheter från Eguale!

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 13:10 CET

Eguale lanserar två nya chokladkakor: en ljus choklad med kokostryffel och en 58-procentig mörk choklad med krossad mandel. Båda produkterna är Fairtrade-certifierade och EU-ekologiska.

Eguale Kokos är en ljus choklad med len och krämig kokostryffel. Eguale Mandel är en mörk choklad (58 procent) med mandelkross.

”Det här är två jättefina produkter, det är lite slagsmål om varuproverna här på vårt kontor. De är också producerade på ett ansvarsfullt sätt mot både människor ochmiljö, det är alltid högsta prioritet för oss. Vi kompromissar aldrig med det”, säger vd Jens Baagøe.

Eguales produkter är alltid dubbelcertifierade - både ekologiskt och Fairtrade - och fria från tillsatser. Självklart gäller detta även Eguale Kokos och Eguale Mandel.

Råvarorna till de nya chokladprodukterna har hämtats bland annat hos kakaokooperativet El Ceibo i Bolivia. Hos Alter Trade i Filippinerna hämtas Mascobado, som är ett oraffinerat fullrörsocker. Mascobado görs av hela sockerröret vilket innebär att man även utvinner mineraler och spårämnen som annars går förlorade, samtidigt som man får ett socker av högsta kvalitet med smaktoner av kola och lakrits.

Tillverkningen sker i en av de bästa chokladfabrikerna i Schweiz. Här har man tillverkat choklad av finaste kvalitet i sedan 1932 och chokladen conchas i 72 timmar för att uppnå bästa möjliga resultat. Conchning är en process där kakaomassan värms upp och tumlas för att få rätt konsistens samt avlägsna överflödigt vatten ochoönskade smakämnen.

Pressbild för fri nedladdning finns här.

För ytterligare information:
Pia Hagman, pia@sackeus.se
, 031-654800

Sackeus startades redan 1976 av Diakonia, Svenska Kyrkans mission och Lutherhjälpen. Inriktningen har alltsedan starten varit att genom handel med små producenter i utvecklingsländer sträva efter att förbättra levnadsvillkoren för människor i tredje världen.

Idag är Sackeus en väl etablerad livsmedelsgrossist som finns representerad på samtliga marknader i Sverige där fair trade-produkter efterfrågas. Bolaget ägs sedan 2001 av Bergman & Bergstrand Kafferosteri, Svenska Kyrkans Förvaltnings AB samt av det mexikanska kaffeodlarkoopertivet UCIRI, som är vår huvudleverantör av råkaffe.

Som Skandinaviens ledande fair trade-grossist erbjuder Sackeus ett brett och högkvalitativt sortiment av rättvist producerade livsmedelsprodukter.